Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sund eller Sölvesborg?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Sund eller Sölvesborg?

Hittar inte LS eminenta bok just nu men skulle vilja veta. Endast tre rökpunkter i botten.
    Bifogade filer

Sund. Alla flaskor från Sölvesborg har texten Sölvesborg i botten längs kanten och 1921 i mitten.

Comment

Tveksamt

Min 1/3 LITER Sund har inget S på bröstet, endast tre stjärnor, men däremot SUND i botten.

Comment

Inte alls tveksamt. Det finns olika varianter på Sund-flaskan,
        men alla Sölvesborg är lika.

Comment

Ursprungligen postat av osten70 Visa inlägg
          Inte alls tveksamt. Det finns olika varianter på Sund-flaskan,
          men alla Sölvesborg är lika.
          Tack osten, då får man be om ursäkt. Då kanske Du är bussig och talar om vad de olika Sundvarianterna har att säga om flaskans ålder också. Båda varianterna är märkta med hela ordet LITER, så båda är ju rätt gamla vad jag förstår, kanske rent av före 1890.
          Last edited by prylsnubben; 2012-02-17, 00:22.

Comment

Hej Prylsnubben!

Mina teorier om Sund-flaskorna är att båda är 1880-tal.Jag gissar på att varianten med tre rökpunkter i botten,är den äldsta.Den med Sund i botten skulle jag tro ligger på gränsen mellan LITER och LIT perioden,det vill säga ca.1890,då dom flesta LIT-flaskorna är märkta med Sund i botten.
            Hur som helst är det bara att gratulera dej till en bra flaska.Jag vill påstå att din bottenmärkta flaska,är betydligt svårare än den med rökpunkter.

Detta är mina teorier,men inget är ju hugget i sten.

Comment

Tack osten.

Då är det inte alltid den med högsta åldern som är ovanligast m.a.o. "Min" variant tillverkades alltså enbart under en kortare övergångsperiod, perioden just i skarven mellan Liter och Lit. märkningarna.

Mvh Prylsnubben

Comment

Hej igen!

Ja,så är iallafall min teori,och man kan inte alltid gå efter ålder.Oftast spelar åldern roll,men det finns alltid konstiga varianter på flaskor.
                Jag har sett ganska många "vanliga" Sund med LITER,men den du har dyker man inte på varje dag.

Comment

Ostens teori får man lust att kalla realitet. Kan inte se någon annan förklaring, vad gäller sällsynthet är sannolikt den med SUND på botten och LITER på bröstet riktigt sällsynt. Men efterfrågan har ju som bekant en avgörande roll på priset. Ehuru och emedan, båda flaskorna måste kanske ses som riktigt bra med tanke på det industrihistoriska skeendet.

Om det nu spelar roll beroende på varför man samlar, om det har med kunskap eller med innehav att göra. Inget är rätt eller fel tror undertecknad, det torde bero på vilken läggning man har. Bara man funnit något som känns bra, gärna till rätt pris naturligtvis.

Årsmöte den 25 mars i Liljedahls hembygdsgård, alla med "rätt" intresse är självklart välkomna. Har inte varit där sedan c:a tre år så det ska bli riktigt roligt att träffa likasinnade igen.

LS
                  --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Kul att höra att du ska dit LS, tänkte åka jag också. Hoppas att få se och känna på dina nyförvärv

Comment

Hälsning från Saltsjö-Boo

En liten hälsning till Liljedahl.
                      Bifogade filer

Comment

Skicka hit flaskorna prylsnubben så tar jag med dem till mötet, eller kanske behåller jag Haga själv...

Comment

Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
                          Skicka hit flaskorna prylsnubben så tar jag med dem till mötet, eller kanske behåller jag Haga själv...
                          Jo Du skulle må då, Du kan börja med att säga att Wolves är väl så bra som United.

Comment

-"Wolves är lika..........." Nej det gick inte. Njut du av flaskorna istället!

Comment

Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
                              -"Wolves är lika..........." Nej det gick inte. Njut du av flaskorna istället!
                              Ett bra försök E.B. Lägg Dig och vila en stund nu, å så försöker Du igen sen.

Comment

Working...
                              X