Jag hade svårt att nå fram till dessa flaskor då dom stog elendigt till på en hylla på loppisen. Men nog var det värt att sträcka sig lite.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Dagens skörd av flaskor
Collapse
X
-
Grattis till kapet Roland S. Nu är Du med i Haga-klubben. Lustigt att präglingen av Haga 1/3 Liter är så olika på våra knoppisar. Präglingen på Din är klart snyggast måste jag tillståUrsprungligen postat av Roland S Visa inläggJag hade svårt att nå fram till dessa flaskor då dom stog elendigt till på en hylla på loppisen. Men nog var det värt att sträcka sig lite.
.
Comment
-
Det tog ca:30år innan man snavade över denna HAGA och då på hemmaplan.
Jag såg porterflaskorna och det var dessa som väckte intresset för att försöka komma fram till hyllan. Vist såg jag denna knoppis på bakre raden men jag anade inte att en ensam knoppis skulle vara en HAGA. För hur många av dessa har man inte lyft på och snott runt dom för att bara se ett ensamt H.
Tidigare på dagen så var jag på marknaden som AROS Motorveteraner har och där så ser man ju, att i princip alla knoppisar som står i lådor eller backar har berövats dammet på knoppen av allt lyftande och tittande. DVS risken att göra fynd är minimal.
Och tack lyckönskningarna ifrån Er!
Comment
-
På gränsen till avvikelse av ämnet, men visst är äldre flaskor läckra med ålderns patina på. Problemet för en inbiten samlare blir naturligtvis exponeringen av de mest hett åtrådda objekten. Man kan näppeligen flytta in i en jordkällare för att få alla sina "bästisar" omkring sig i boendet med patina åt alla håll.
Den andra extremen torde vara att man ska ha hundra till tvåhundraåriga flaskor i nyskick i sin samling. Om man älskar saker i nyskick blir saker och ting lättare om man håller sig till sådant som är skinande nytt. En ganska naturlig tanke torde vara att gammalt ska se gammalt ut och nytt ska se nytt ut.
Det ligger en konflikt i samlandet beroende på var och ens mer eller mindre pedandiskt extremistiska läggning. Ehuru är det upp till var och en hur man samlar, och det bästa är kanske att låta sjukdomen ha sitt förlopp och låta bli att analysera sitt beteende. Men undertecknad tycker att självanalys och förhoppningsvis självinsikt är bra ord, kanske till och med utvecklande av ens personlighet.
Fredagen den 13:e mellan åskskurarna nedskrivna tankar.--I de blindas rike är den enögde kung.--
Comment
-
Patina är inte allt
Patina är väl för många en typ av "bevis" på att något är gammalt eller orört.
Jag kan inte komma på något samlarområde där folk inte lagt möda på att patinera "nya saker" för att få dom att se äldre ut än vad dom i själva verket är.
Själv så har jag nu tvättat av HAGA flaskan för att inte skita ned i hyllan och för att kunna damma av den tillsammans med dom övriga som fått förmånen av att stå framme.
Comment
-
Självklart!Ursprungligen postat av Roland S Visa inläggSjälv så har jag nu tvättat av HAGA flaskan för att inte skita ned i hyllan och för att kunna damma av den tillsammans med dom övriga som fått förmånen av att stå framme.Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
Min hemsida: www.antikflasker.dk
Comment
-
En släng av avundsjuka behöver inte vara så hemsk så länge missunsamheten håller sig på avstånd......Ursprungligen postat av Sladden Visa inläggNu räcker det! Stäng tråden och börja avhandla Borensbergsknoppisar istället. Jag kan annars bli rent avundsjuk och denna sjuka vill jag ej besväras av!
Comment
-
Nåja, gårdagens skörd...........
En modern black beauty från Glasets dag i Limmared 1995. Jag förmodar en specialare dagarna till ära? 0,33 l och från PLM.
Den bruna med knoppen har ett tydligt F i botten och har studsat lite så man ser en antydan till ytterligare stämpel och om jag förstått det hela rätt, så kommer den från Färe glasbruk i Skåne.
Comment
Comment