Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Udda form!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Udda form!

Helflaska med mycket udda form.Inga skarvar.
    Vart kan den vara ifrån?
    Bifogade filer

En flaska med den formen, samma botten men med en porter regalin har vår gode kollega L.S. i sin samling. Den flaskan är märkt Årnäs i botten. jag tror att både Liljedahl och Årnäs har tillverkat flaskor med dessa bottnar för den Norska marknaden. Det skall bli intressant att höra vad LOM tror !
    Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Har vanskelig for å bedømme utformingen av bunnen - et tversnitt hadde vært fint som grunnlag.

Comment

Jag tycker att det handlar om en typisk s.k. "norskeflaska" enligt vad de lite mer rutinerade värmlänningarna kallar flasktypen. MEN, den ligger nog väldigt långt fram i tiden mot vad dessa flaskor vanligtvis brukar vara, man har nämligen anammat den modernare mynningsringen. I min blygsamma samling har jag mödosamt lyckats få tag på ett par av dessa flaskor, med den allra största sannolikhet blåsta i Norge. Här föreligger läge för missförstånd, men generellt sett så är Norsk Modell högre i kroppen jämfört med knoppölen.
        --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Utformingen av bunnen er etter min mening meget u-typisk for en typisk "norskeflaske". Er slett ikke sikker på om jeg har sett tilsvarende bunn på denne flasketypen tidligere. Og det var derfor jeg spurte etter tverrsnitt ev. bedre beskrivelse - dette kunne kanskje ha gitt en ledetråd.

Comment

Working...
          X