Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haga 1/3 liter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av isatis Visa inlägg
    Prylsnubben. Har tagit ett par bilder på några av våra glasföremål från Haga glasbruk. Skickar även med en bild av en glasdegel från Haga.
    Tack så hemskt mycket för lite fler bilder på Hagas produktion. Undrar hur Era flaskor är märkta, ser ut som att ingen har HAGA utskrivet utan istället ett H. Är det rätt uppfattat? Undrar även om hela ordet LITER är utskrivet på någon av dem eller om det står LIT. Varför jag undrar har med åldersbestämningen att göra. Några fler bilder som utlovats. Slitaget i botten är jag särskilt glad i, den har snurrat några varv i gamla ölbackar.
    Bifogade filer

Comment

Det finns en (1) flaska som det står HAGA på. Tyvärr är den trasig, knoppen bortslagen. Övriga är märkta med ett H. Vet bara att årtalen som man skrivit på lappen gäller flaskornas tillverkningsår. Tyvärr tittade jag inte på hur liter var skrivet. Jag är tydligen hemmablind, har dammat dem alltför ofta. En av flaskorna (kom inte med på bilden)ser yngre ut men är märkt med ett H i botten.

Comment

Rör sig om flaskor från Hammars glasbruk...

Comment

Haga glasbruk

Det här är vad som återstår av Haga glasbruk. Naturen tar tillbaka...
          Bifogade filer

Comment

Samtliga flaskor utom en samt redskap är hämtade från Haga glasbruk. Jag skall ta bort flaskan som har H i botten och märka den med Hammars bruk. Tack för hjälpen, Per.

Comment

Ursprungligen postat av Per Visa inlägg
              Rör sig om flaskor från Hammars glasbruk...
              Har Du lust att förtydliga Dig, vilken/vilka flaskor menar Du.

Comment

Ursprungligen postat av isatis Visa inlägg
                Det här är vad som återstår av Haga glasbruk. Naturen tar tillbaka...
                Var till ruinen av Liljedahls glasbruk häromåret, det såg likartat ut där också. Känns sorgligt......

Comment

Alla flaskor utom just din prylsnubben.

Inte mitt specialområde direkt, men måste nog kommentera ändå. Skall se om inte knoppölskungen kan kommentera mer sakligt.
                  H märkta flaskor är från Hammar och inte från Haga. Att de kommer från glasbruksområdet kan ha flera orsaker. Någon kan senare ha druckit en öl på glasbruksområdet, eller att det är flaskor från glaskrosshögen.

Hoppas någon mer knoppölskunnig reder ut det bättre än mig.
                  H märkta flaskor finns det riktigt många. HAGA flaskor finns det verkligen inte många.

Comment

Ursprungligen postat av Lars Kallin Visa inlägg
                    Alla flaskor utom just din prylsnubben.

Inte mitt specialområde direkt, men måste nog kommentera ändå. Skall se om inte knoppölskungen kan kommentera mer sakligt.
                    H märkta flaskor är från Hammar och inte från Haga. Att de kommer från glasbruksområdet kan ha flera orsaker. Någon kan senare ha druckit en öl på glasbruksområdet, eller att det är flaskor från glaskrosshögen.

Hoppas någon mer knoppölskunnig reder ut det bättre än mig.
                    H märkta flaskor finns det riktigt många. HAGA flaskor finns det verkligen inte många.
                    Vi väntar med spänning på knoppölskungen, tack Lars.

Comment

Hallå knoppölskungen var är Du?

Comment

I väntan på att Knoppölskungen skall titta in så kan vi väl bläddra i hans bok.

"Under 1870-talet ansåg Stockholms bryggare att det fanns behov av en enhetlig flasktyp.....
                        Dessa diskussioner slutade med att Bryggaren Anders Bjurholm och Korkfabrikör Emil Boethius år 1879 hade konstruerat en flaska som godkändes av Stockholms bryggare............
                        År 1886 antogs flasktypen av övriga bryggare....

Haga, Haga glasbruk Jönköpings län 1847 - 1897.
                        Den enda volym som är känd är 1/3 LITER, hela ordet HAGA på bröstet.
                        "

Saxat ur Ölflaskor 1
                        Den svenska knoppölsboken av Lars Sahlin

Man kan väl anta att tillverkningen på Haga började tidigast omkring 1886.
                        Eftersom HAGA lades ner 1897 så var tillverkningsperioden endast omkring 10 år.

Comment

N'st efter Kylleskruf s[ 'r nog Haga den mest ovanliga flaskan.

*Hmm....mina bokst'ver blelv lite konstiga.(

Comment

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                            I väntan på att Knoppölskungen skall titta in så kan vi väl bläddra i hans bok.

"Under 1870-talet ansåg Stockholms bryggare att det fanns behov av en enhetlig flasktyp.....
                            Dessa diskussioner slutade med att Bryggaren Anders Bjurholm och Korkfabrikör Emil Boethius år 1879 hade konstruerat en flaska som godkändes av Stockholms bryggare............
                            År 1886 antogs flasktypen av övriga bryggare....

Haga, Haga glasbruk Jönköpings län 1847 - 1897.
                            Den enda volym som är känd är 1/3 LITER, hela ordet HAGA på bröstet."

Saxat ur Ölflaskor 1
                            Den svenska knoppölsboken av Lars Sahlin

Man kan väl anta att tillverkningen på Haga började tidigast omkring 1886.
                            Eftersom HAGA lades ner 1897 så var tillverkningsperioden endast omkring 10 år.
                            Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                            N'st efter Kylleskruf s[ 'r nog Haga den mest ovanliga flaskan.

*Hmm....mina bokst'ver blelv lite konstiga.(
                            Har inte sett Dina inlägg om Hagaflaskan förrän nu Kecke, ber om ursäkt, tackar och bockar.

Comment

Haga 1/3 lit

Har en likadan Haga 1/3 lit, tyvärr ett litet nagg i knoppen. Men det är ju en Haga! Någon som vet hur många kända ex det finns? Kan flaskan vara från sent 1880 tal eller snarare 90 tal? Haga fanns ju bara till 97. Roligt att ha en Haga

Comment

Vad som är ett överbevisat faktum är att Hammar var det första glasbruket som blåste de s.k. knoppölen under slutet av 1870-talet. Märkta med ett H på bröstet. Efter 1900märktes alla knoppisar med årtal under flaskan, detta innebär att H-märkta omöjligt kan vara blåsta av Haga. Hur stor lokalromantiker man än är kan man nog inte bortse från dessa fakta. (Kanske underskattar jag här de värsta fanatikerna). De H-märkta under 1880 och 90-talen tillhör naturligtvis även de Hammars Glasbruk vilket de rikliga fynden, hela och trasiga, vid bruket vittnar om.
                                --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Working...
                                X