Har visat denna tidigare, då blev det ingen rsepons mer än ett privat meddelande att det fanns en intresserad köpare. Jag visste bara att den skulle vara finsk, men han var bussig och talade om att den var från Johannislunds glasbruk.
Jag har sökt information om Johannislund med magert resultat. Nu hoppas jag på hjälp med några frågor,
Vet någon mellan vilka år Johannislund var i drift ?
Det står ju bara Lit. Men den ser äldre ut än de svenska märkta med Lit.
T.ex är ju knoppen av den typen som brukar finnas på äldre svenska flaskor. Dessutom har den ju en rökpunkt som det kallas i botten, det har jag bara sett på lite äldre svenska flaskor.
Vet någon om Finland också övergick från att märka med utskrivet Liter till Lit. och isåfall när?
Är dessa flaskor från Johannislund ovanliga och är det någon som har en från samma glasbruk att visa upp ?
Jag har sökt information om Johannislund med magert resultat. Nu hoppas jag på hjälp med några frågor,
Vet någon mellan vilka år Johannislund var i drift ?
Det står ju bara Lit. Men den ser äldre ut än de svenska märkta med Lit.
T.ex är ju knoppen av den typen som brukar finnas på äldre svenska flaskor. Dessutom har den ju en rökpunkt som det kallas i botten, det har jag bara sett på lite äldre svenska flaskor.
Vet någon om Finland också övergick från att märka med utskrivet Liter till Lit. och isåfall när?
Är dessa flaskor från Johannislund ovanliga och är det någon som har en från samma glasbruk att visa upp ?
från 1813 och som yngst
från 1960.
.
Comment