Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

2/3 Lit. Johannislund

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• 2/3 Lit. Johannislund

Har visat denna tidigare, då blev det ingen rsepons mer än ett privat meddelande att det fanns en intresserad köpare. Jag visste bara att den skulle vara finsk, men han var bussig och talade om att den var från Johannislunds glasbruk.
    Jag har sökt information om Johannislund med magert resultat. Nu hoppas jag på hjälp med några frågor,
    Vet någon mellan vilka år Johannislund var i drift ?
    Det står ju bara Lit. Men den ser äldre ut än de svenska märkta med Lit.
    T.ex är ju knoppen av den typen som brukar finnas på äldre svenska flaskor. Dessutom har den ju en rökpunkt som det kallas i botten, det har jag bara sett på lite äldre svenska flaskor.
    Vet någon om Finland också övergick från att märka med utskrivet Liter till Lit. och isåfall när?
    Är dessa flaskor från Johannislund ovanliga och är det någon som har en från samma glasbruk att visa upp ?
    Bifogade filer

Ser bara Johannisholm Venjan Dalarna 1811-1855
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
      Ser bara Johannisholm Venjan Dalarna 1811-1855
      Hirvi
      Tack för svaret Hirvi.
      Det var ju väldigt intressant, MEN, kan den verkligen vara så gammal ??
      Litersystemet var ju inte infört i Sverige då, och knappast heller denna standardiserade flaskmodell ?? Var det inte den "engelska" modellen som gällde då ??

Comment

Kiikala har industriella traditioner som går tillbaka till 1813, då där upprättades Johannislunds glasbruk, som arbetade fram till 1960 och tillverkade huvudsakl. flaskor.

Domain uvf.fi is for sale. Check the price from our site! Catcha.fi is a service where you can buy .fi domains.

Comment

Tack Kaptenen, då är åldern inringad. Som äldst från 1813 och som yngst från 1960.

Comment

Johannislunds glasbruk 1813 - 1959.

"Kort efter att flasktypen standardiserats i Sverige år 1886, började man även i Finland att tillverka samma modell för inhemskt bruk"
            Citerat ur knoppölsboken.

Det är nog allt jag vet.

Vanlig är nog inte flaskan. Jag har i allafall ingen i min samling.

Comment

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
              Johannislunds glasbruk 1813 - 1959.

"Kort efter att flasktypen standardiserats i Sverige år 1886, började man även i Finland att tillverka samma modell för inhemskt bruk"
              Citerat ur knoppölsboken.

Det är nog allt jag vet.

Vanlig är nog inte flaskan. Jag har i allafall ingen i min samling.
              Du vet MYCKET Kecke och det tackar vi för.

Comment

Johannisholm i Dalarna respektive Johannislund i det vi i dag kallar Finland (var en del av Sverige under 700 år), det är inte så lätt att hålla isär dessa glasbruk med tanke på likheten av orden. Men JohannisHOLM lades ner c:a 30 år innan knoppölsflaskorna började tillverkas, då återstår inte mycket att välja på. Oavsett vilken del av Sverige, eller f. d. del av Sverige, det handlar om vad gäller tillverkningen kan måhända läggas i diket som ointressant. De svenska flaskorna smittade av sig till Finland och vice versa, cirkulationen var alltså gränslös vad gäller våra båda länder.
                Flarran är både snygg och intressant, och inte speciellt vanlig heller, gratulerar!
                --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Ursprungligen postat av LS Visa inlägg
                  Johannisholm i Dalarna respektive Johannislund i det vi i dag kallar Finland (var en del av Sverige under 700 år), det är inte så lätt att hålla isär dessa glasbruk med tanke på likheten av orden. Men JohannisHOLM lades ner c:a 30 år innan knoppölsflaskorna började tillverkas, då återstår inte mycket att välja på. Oavsett vilken del av Sverige, eller f. d. del av Sverige, det handlar om vad gäller tillverkningen kan måhända läggas i diket som ointressant. De svenska flaskorna smittade av sig till Finland och vice versa, cirkulationen var alltså gränslös vad gäller våra båda länder.
                  Flarran är både snygg och intressant, och inte speciellt vanlig heller, gratulerar!
                  Tack LS, det var roligt att få veta.

Comment

Working...
                  X