Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Årnäs 1880-tal?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Årnäs 1880-tal?

Har kommit över ett par Årnäs-flaskor som är lite udda.
    2/3 Liter i storlek,men saknar bröstmärkning.Endast Årnäs i botten.
    Knoppen är av den smalare typen som dom är på flaskorna på 1880-talet.
    Kan flaskorna vara tidigare,eller är dom från tiden mellan Liter och Lit.?
    Bifogade filer

Även jag grubblar på denna modellen. Jag har en likadan men har inte kunnat få fram någon bra info om den.
    Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Tycker att även formen på flaskan tyder på 1880-tal. Men om den är före LITER flaskorna är svårt att uttala sig om. Årnäs blåste ju en del flaskor utan bröstmärkning till andra kunder än bryggerierna. Vet dock inte om de gjorde detta såpass tidigt.

Comment

Tack för svar!
        Vi får se om det kommer in flera teorier.

Comment

ÅRNÄS blåste sina ölknoppsflaskor med noggrann märkning, dock inte alltid som du bevisat. Vad jag skulle tro är att man får gå efter knoppens form samt texten i botten om man vill ringa in tillverkningstiden. Är knoppen diametralt inte mycket större jämfört med halsen är flaskan tidig, är dessutom texten ÅRNÄS under botten gjord av stora "spretiga" bokstäver talar det också för en för knoppölsflaskor tidig datering.

Den som säger att han vet något bevisar att han ingenting vet, men i detta fall så vågar jag nog sätta en Haga knoppis på att det är som skrivits här ovan.

Lördag är det, varför inte välta en bayer i en hela av knoppismodell (som inte har innehållit linolja eller diesel) och prova hur de hade det för runt hundra år sedan?
          --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Kan inte göra annat än att lita på en Årnäs expert.Tack LS!

Comment

Jag ser inga skarvar på den, kan den vara snurrad i formen? För då ser man ju ingen märkning på bröstet, hur är det undertill, kan man se ÅRNÄS där om den är snurrad?

Comment

Falskan är inte snurrad.Blåst i tre delar.

Comment

Här i allafall en snurrad. Det syns bara en skarv, den horisontella. Ser ut att vara av den gamla knoppismodellen, med slimmad knopp. Var kan en sån vara blåst och hur gammal kan den vara. Notera att den inte är särskilt rund i botten.
                  Bifogade filer

Comment

Vad jag erfarit så tillverkades s.k. norsk modell under några år samtidigt med att världens första standardiserade ölflaska (knoppölsflaskan) var i gång, detta torde varit under sent 1880- och tidigt 1890-tal. Den norska flaskan hade då anammat den svenska s. k. knoppen i stället för den traditionella norska mynningsringen. Enda möjligheten, vad jag vet att särskilja, är att den norska flaskan har en högre kropp innan insvängningen till axlarna börjar, ofta är också höjden större. Detta hänger naturligtvis ihop med att Norges flaskor hade annan volym än de svenska. Ställ din flaska bredvid en knoppöl av svenska bryggarföreningens modell och titta.
                    --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Ursprungligen postat av LS Visa inlägg
                      Vad jag erfarit så tillverkades s.k. norsk modell under några år samtidigt med att världens första standardiserade ölflaska (knoppölsflaskan) var i gång, detta torde varit under sent 1880- och tidigt 1890-tal. Den norska flaskan hade då anammat den svenska s. k. knoppen i stället för den traditionella norska mynningsringen. Enda möjligheten, vad jag vet att särskilja, är att den norska flaskan har en högre kropp innan insvängningen till axlarna börjar, ofta är också höjden större. Detta hänger naturligtvis ihop med att Norges flaskor hade annan volym än de svenska. Ställ din flaska bredvid en knoppöl av svenska bryggarföreningens modell och titta.
                      Den är mycket riktigt klart högre än sina svenska jämngamla kompisar.
                      Norge ska ju alltid vara bedst.....
                      Bifogade filer

Comment

Working...
                      X