Tittade på lite gamla fotografier och hittade några från 2006 som väcker lite trevliga minnen. Kommer inte ihåg om jag tog dem när jag hittade portern till vänster på kortet på en loppis eller om jag tog dem för att jämföra flaskan till höger med några porterflaskor. Köpte 13 stycken i ett jätte parti med flaskor på auktion, var så mycket flaskor att ingen annan bjöd. Kan väl ställa frågan på en gång om flaskmodellen har något namn, bör vara tidigt 1890-tal, hittade några tidningsurklipp i lådan som flaskorna låg i om att man skulle börja att etikettera alla flaskor från något datum 1893 om jag minns rätt. Om vi återvänder till Portern så var det trevligt när det stod något annat än Årnäs under. Enligt L.S bok om porterflaskor är inte Liljedahls portrar så vanliga och detta är den lite udda med texten efter kanten på botten som påminner lite om en kinnekulle botten. Prislappen som sitter kvar tyder på att den är ganska nyinskaffad.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Mitt bästa porter fynd
Collapse
X
-
Snyggt jobbat ! Det är bara att lyfta på hatten och grattulera. Dessa är svårfunna som sagt och ditt exemplar ser även ut att vara i fint skick. Flaskan till höger såg jag nyligen i en gammal antik tidning där ämnet öl studerades lite närmare. Jag skall försöka hitta den och se vad som skrevs. Flaskmodellen skulle jag vilja kalla export ölflaska eller möjligtvis lång Engelsk modell. (beror lite på mått och rymd) Detta är inte heller någon vanlig flaska, men eftersom man sällan ser dom (än mindre med en etikett) så är det inte många som känner till deras existens. Mvh BjörnKommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?
-
Suck är rätt ord! Ståpälsen riktigt svider på ryggskinnet vid anblicken av fotografierna. Enl. min blygsamma åsikt är "denna häringa flasketypen" bland det vackraste som finns. Åtminstonde vad gäller flaskor, vill säga.--I de blindas rike är den enögde kung.--
Comment
Comment