Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 "Klackar" - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Klackar"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• "Klackar"

Hittade en glasskärva i skogen idag, verkar vara en 2/3 liters knoppis men vad är det för "klackar" som verkar ha funnits i alla fyra hörnen.
    Bifogade filer

I alla fyra "hörnen". Trodde flaskan var rund i botten.

Comment

Halå Stubben,

Ditt fynd ser ut att vara sotbrun vaxskling, läcker, växer ofta i i mossig blandskog under sept-okt i indianrika områden. Knoppisarna är bäst.
      So long...

Comment

Ursprungligen postat av bege Visa inlägg
        I alla fyra "hörnen". Trodde flaskan var rund i botten.
        Vafalls, om Du läser mitt inlägg så står där ingenting om någon flaska.

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
          Halå Stubben,

Ditt fynd ser ut att vara sotbrun vaxskling, läcker, växer ofta i i mossig blandskog under sept-okt i indianrika områden. Knoppisarna är bäst.
          So long...
          Skulle inte vilja plocka svamp med dig Kimmen, det leder nog till inre blödningar vid inmundigandet.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
            Skulle inte vilja plocka svamp med dig Kimmen, det leder nog till inre blödningar vid inmundigandet.
            Hallå Snubben,
            Måste nog tjacka nya glasögon och ta mig över bron. Men lite skit renasar magen. So long..
            PS. "Vafalls", älskar alla de här gamla tillropen som så många glömt bort, men varifrån stammar uttrycket? Do long..

Comment

Hallå Snubben,
              Måste nog tjacka nya glasögon och ta mig över bron. Men lite skit renasar magen. So long..
              PS. "Vafalls", älskar alla de här gamla tillropen som så många glömt bort, men varifrån stammar uttrycket? Do long..
              Känns lite Markurellskt att roa sig med vafalls, mittåt och dylikt.
              Nordic, Literature, Danish, dansk, Norwegian, norsk, Swedish, svenska, Icelandic, islenska, German, deutsch

Comment

Hallå Snubben,
                Tack, kul att läsa, roligt att veta. Du är duktig på att hitta godsaker.
                I svärfars vokalulär betydde uttrycket; Vad då, var snäll förklara, din idiot
                So long...

Comment

Hallå Snubben,
                  Tack, kul att läsa, roligt att veta. Du är duktig på att hitta godsaker.
                  I svärfars vokalulär betydde uttrycket; Vad då, var snäll förklara, din idiot
                  So long...
                  Tack, som Du säkert redan lagt märke till så använder jag och svärfar uttrycket på ett likartat sätt.

Comment

Med risk att verka torr och nördig försöker jag svara på frågan. De bottenmärken din bild visar bör absolut härstamma från tången eller hylsan man hade flaskan i när mynningsringen för hand snurrades på.
                    --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Ursprungligen postat av LS Visa inlägg
                      Med risk att verka torr och nördig försöker jag svara på frågan. De bottenmärken din bild visar bör absolut härstamma från tången eller hylsan man hade flaskan i när mynningsringen för hand snurrades på.
                      Du är varken torr eller nördig, mer seriös "ba". Men varför ser man annars inte detta ( mittåt, JAG har inte sett detta ).

Comment

Eftersom dom små klackarna sticker ut så har det varit fördjupningar i formbotten.
                        Hirvi
                        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                          Eftersom dom små klackarna sticker ut så har det varit fördjupningar i formbotten.
                          Hirvi
                          For at ikke flasken skulle snurre i hylsen, medens mundingen blev formet - og / eller for at varmen kunne slippe ut, når flasken efterfölgende skulle stå, medens den stadig var varm?
                          Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
                          Min hemsida: www.antikflasker.dk

Comment

Ursprungligen postat av PLYNG Visa inlägg
                            For at ikke flasken skulle snurre i hylsen, medens mundingen blev formet - og / eller for at varmen kunne slippe ut, når flasken efterfölgende skulle stå, medens den stadig var varm?
                            Normalt sett så snurrade inte flaskan i hylsan under drivning,
                            så någon annan betydelse borde dessa klackar ha som den står på.
                            Hirvi
                            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Din botten kan nog komma från en gubbaflaska

Även min gubbaflaska har dessa klackar.
                              Har en till som är arkiverad som jag bestämt tror har dessa klackar också

Comment

Working...
                              X