Besökte en veteranbils samlare i lördags som hade sparat två kartonger med gamla flaskor från ett gammalt torp han hade rensat ur. Den nya ägaren ville börja renovera så fort som möjligt och allt gammalt "skräp" skulle bort omedelbart.
Det eldades tydligen både det ena och det andra samt att man täckte över en gammal tipp med grävmaskin. Det slängdes även en hel del flaskor, glasburkar mm där i också innan man grävde över. Vad som låg där innan vet jag inte, någon flaska hade citat: "en slags glasmedaljong på sig" !! Man får väl intala sig själv att det rörde sig om någon sprucken punchare
Veteranbils mannen tyckte dock att flaskorna såg gamla ut och att det var synd att allt skulle hamna i backen så han ställde undan några stycken och ringde till mig. Flaskorna var mestadels mineralvattenflaskor (se flaskan längst ner till höger) men det fanns även några andra sorter. När jag hade ställt åt sidan de som jag var intresserade av ställde han in dom i min bil utan att vi hade pratat betalning. Men när jag frågade vad han ville ha för flaskorna fick jag till svar "på dänne går'n ärre inte så ille att vi ska behövve ta betalt för tomglas"
Sagt av en riktig värmlänning som just nu är min idol !
En gammal drickback från ett fd närliggande bryggeri kom även fram i gömmorna, den hade han sparat åt sig själv. Jag gav förslaget att han skulle ställa alla mineralvattenflaskor i den, och så blev det. De gamal dammiga flaskorna såg mkt trevliga ut i "rätt" låda. (glömde dock att fota dom tyvärr) En flaska var jag extra glad över och den skall jag visa senare under en annan tråd.
Det eldades tydligen både det ena och det andra samt att man täckte över en gammal tipp med grävmaskin. Det slängdes även en hel del flaskor, glasburkar mm där i också innan man grävde över. Vad som låg där innan vet jag inte, någon flaska hade citat: "en slags glasmedaljong på sig" !! Man får väl intala sig själv att det rörde sig om någon sprucken punchare
Veteranbils mannen tyckte dock att flaskorna såg gamla ut och att det var synd att allt skulle hamna i backen så han ställde undan några stycken och ringde till mig. Flaskorna var mestadels mineralvattenflaskor (se flaskan längst ner till höger) men det fanns även några andra sorter. När jag hade ställt åt sidan de som jag var intresserade av ställde han in dom i min bil utan att vi hade pratat betalning. Men när jag frågade vad han ville ha för flaskorna fick jag till svar "på dänne går'n ärre inte så ille att vi ska behövve ta betalt för tomglas"
Sagt av en riktig värmlänning som just nu är min idol !En gammal drickback från ett fd närliggande bryggeri kom även fram i gömmorna, den hade han sparat åt sig själv. Jag gav förslaget att han skulle ställa alla mineralvattenflaskor i den, och så blev det. De gamal dammiga flaskorna såg mkt trevliga ut i "rätt" låda. (glömde dock att fota dom tyvärr) En flaska var jag extra glad över och den skall jag visa senare under en annan tråd.
Så jag har lite svårt att riktigt glädjas fullt ut just nu så att säga.
Comment