Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bojkottad flaska?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Bojkottad flaska?

Denna har jag haft inne på annan tråd, både alldeles nyligen och tidigare.

Tack för svar, men de flaskor som visats är ju inte speciellt lika min, till formen ja, men de har ju uppenbarligen inte samma ålder. Titta på botten och jämför...... om det hade gällt "engelska" skulle Ni sett det direkt, men nu ?
    Det här med rökpunkter etc. gäller det bara öl och porterflaskor.......
    Bifogade filer
    Last edited by prylsnubben; 2010-09-03, 22:05.

Liljedahls glasbruk har blåst den här modellen.
    Jag hittade en bild på sid 198 i Fogelbergs bok om Liljedals.

Comment

Glömde säga att det är en jättehärlig flaska med sina blåsor och stenar.
      Fina bilder också.

Comment

Andas IN... andas UT.. :-) På Liljedahlsglasbruk blåstes Cluny whiskyflaskor (ett märke som finns än idag) dessa såg ut som den här flaskan. Tredelad form, samma utförande på regalinen osv. Gissar även på att om du håller den mörka flaskan mot en ljuskälla så är den mörkgrön i massan. Dock så har dessa blåst på flera bruk bla har jag vissa belägg att de har tillverkats i Sölje, modellen har troligen även gjorts utanför sveriges gränser. Jag skall försöka fota en snarlik när jag får tillfälle. Mvh Björn
        Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Under tiden så visar jag bilden ur Fogelbergs bok.
          Bifogade filer

Comment

Här kommer en gammal tråd om en likadan flaska.

Comment

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
              Liljedahls glasbruk har blåst den här modellen.
              Jag hittade en bild på sid 198 i Fogelbergs bok om Liljedals.
              Glömde säga att det är en jättehärlig flaska med sina blåsor och stenar.
              Fina bilder också.
              Tack Kecke, jätteroligt att den kommer från Liljedahls glasbruk. Två gånger har vi åkt förbi under semesterresor men tyvärr har inte muséet varit öppet. Däremot har vi suttit och fikat vid ruinen av den gamla hyttan.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                Tack Kecke, jätteroligt att den kommer från Liljedahls glasbruk. Två gånger har vi åkt förbi under semesterresor men tyvärr har inte muséet varit öppet. Däremot har vi suttit och fikat vid ruinen av den gamla hyttan.
                Hmm......KAN komma ifrån Liljedals, menade jag förståss.

Comment

Hör av dig om du har vägarna förbi någon mer gång. Jag kan ganska enkelt fixa en guide som både öppnar till museet och drar brukets historia för dig !

Comment

Kecke ! Vad fort man glömmer ! Jag hade ju tydligen besvarat din fråga om en liknade flaska för något år sedan (enligt din länk) Det hade jag helt glömt

Comment

Ursprungligen postat av Björn L Visa inlägg
                      Andas IN... andas UT.. :-) På Liljedahlsglasbruk blåstes Cluny whiskyflaskor (ett märke som finns än idag) dessa såg ut som den här flaskan. Tredelad form, samma utförande på regalinen osv. Gissar även på att om du håller den mörka flaskan mot en ljuskälla så är den mörkgrön i massan. Dock så har dessa blåst på flera bruk bla har jag vissa belägg att de har tillverkats i Sölje, modellen har troligen även gjorts utanför sveriges gränser. Jag skall försöka fota en snarlik när jag får tillfälle. Mvh Björn
                      Tack Björn L.
                      Oj då, var det SÅ jobbigt, förlåt då. Den är ju väldigt mörk, mot en ljuskälla blir den snarare brungul än grön.
                      Vänliga PES-hälsningar Prylsnubben.

Comment

Under tiden så visar jag bilden ur Fogelbergs bok.
                        Så det kan bli, en Liljedahl till uppenbarades. Tack återigen Kecke.
                        Ber om ursäkt för dåliga elljusbilder....
                        Bifogade filer

Comment

Haha.. ingen fara med mig, tänkte mer på dig där prylsnubben ! Det lyste liksom igenom att du var lite frustrerad där ett tag Hälsningar Björn

Comment

Ursprungligen postat av Björn L Visa inlägg
                            Hör av dig om du har vägarna förbi någon mer gång. Jag kan ganska enkelt fixa en guide som både öppnar till museet och drar brukets historia för dig !
                            Tackar så mycket för erbjudandet. Lovar att höra av mig om vi är i krokarna. Det är ju dessutom så vackert i dessa trakter......
                            Var det där vi var inne i en kyrka också och de hade både en dopfunt
                            och en stor takkrona i glas som var gjorda på bruket ?

Comment

Hej! Kul att lära sig mer, jag följde "keckes" tråd och min flaska från mitt första inlägg är PRECIS EN SÅN. KULLLLLLLLL

Comment

Working...
                              X