Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Liljedahl 1921 ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Liljedahl 1921 ?

Hittade en fin Liljedahl 1/3 LIT. Tvådelad form med handlagd regalin.
    Blåsor och lite slir i massan. Märkt 1900 + 21.
    Var det sista årgången som märktes så eller förekom det hantverksmässiga parallellt med maskinerna och märkningen på bröstet med gemen bokstav?

Ursprungligen postat av gräsmo Visa inlägg
    Hittade en fin Liljedahl 1/3 LIT. Tvådelad form med handlagd regalin.
    Blåsor och lite slir i massan. Märkt 1900 + 21.
    Var det sista årgången som märktes så eller förekom det hantverksmässiga parallellt med maskinerna och märkningen på bröstet med gemen bokstav?
    Surte Glasbruk fick till sig alla formar m.m. år 1917 när Liljedahls Glasbruk lades ner. Undertecknad har i sin ägo en 2/3 LIT med L:s märkning och årtalet under botten är 1920, flaskan är för övrigt i grönt glas. Det måste alltså vara så, tror jag, att när Surtes gamla helautomatiska Owensmaskiner började krångla mer och mer var man tvungen att riva runt i lådorna och fortsätta munblåsa för att hålla leveranserna uppe. Både min och din flaska är nog, minst sagt, ovanliga. Om det betyder högt pris vid en försäljning vet man inte, tillgången är bevisligen väldigt begränsad men efterfrågan spelar ännu större roll. 1925 var sista året Surte bedrev munblåsning. Ytterligare saker som bekräftar att det är Liljedahls formar ser man på 3:ans utformning med en liten extra svung längst ner samt att det inte står ett + mellan 1900 och efterföljande årtalssiffror utan en punkt.

Att Kungälvs Glasbruk ägdes av Surte ger också upphov till en del underligheter. Det finns en och annan 2/3 LIT med K på bröstet och under botten står det 1900.29. Har just varit ute i "friggeboden" och hämtat en 2/3 LIT med samma årtal men med Liljedahls gamla märkning på bröstet.

Surte Glasbruk är lite speciellt, och att fullt ut kunna nysta upp allting är nog en from förhoppning. Nu i efterhand är jag glad att jag inte fick arbetet jag blev erbjuden vid Surte Glasbruksmuseum för att försöka få ordning och reda i deras tillverkningar, då hade man nog aldrig velat ta i en gammal flaska igen.

För mycket och för lite skämmer allt, säger det gamla ordspråket.

Se till att ha en bra avslutning på lördagen med putäller på bordet som det plägar vara. Mvh L.S.
    --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Intressant.
      Även jag har en L 1900 + 21.

Comment

Åh fasen! Så fort man tror att man har något sällsynt blir man snabbt nere på jorden igen, som väntat naturligtvis. Tack ska du ha för info. Lev väl och inte som jag lever, gammalt djungelordspråk.
        --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Ursprungligen postat av LS Visa inlägg
          Åh fasen! Så fort man tror att man har något sällsynt blir man snabbt nere på jorden igen, som väntat naturligtvis. Tack ska du ha för info. Lev väl och inte som jag lever, gammalt djungelordspråk.
          Tack L.S. för gediget svar. Jag har dålig pejl på när Surte installerade maskinblåsning men ganska klart är väl att det hantverksmässiga periodvis gick parallellt med det maskinella. Tydligen fanns det manuella ugnar kvar och det hantverksmässiga kräver också yta, det räckte nog inte med en verkstad för att få lite fart på produktionen.
          Lite knackigt med märkningen blev det nog för bland de tusentals knoppisar jag umgåtts med genom åren kan jag inte minnas att jag sett någon bottenmärkning 1900+22 eller senare., därav min fråga.
          Det dök också upp en tydligen ocirkulerad maskingjord Liljedahl 1/3 LIT. utan årtalsmärkning, kan den då vara från starten med maskinerna ..?

… säg den lycka som varar …
          En generationsväxling i ett äldre hus medförde röjning och jag var för ovanlighetens skull på rätt plats vid rätt tid, hittade två st SURTE ingen årtalsmärkning, Liljedahlen ovan och en rad med Östervik. En av de sist nämnda hade jag aldrig sett innan 1900+4, ovanlig ? här är annars gott om östervikare). Jag ringde L.N. som slog till direkt. Sedan fick jag för mig att tvätta det grisiga exemplaret varvid det föll isär i trenne bitar, skärvorna ligger nu i en iglo i Växjö.

Bland de flaskor som världen begåvats med så samlar jag (i stort sett) endast tredjedelar. Saknar HAGA, Kylleskruf och ett snyggt ex av SÖLJE. Dubbletter och flaskor utan proveniens samt de i klarglas åker ut på min lilla ”knoppisloppis” i skogen.

Det finns ju en gräns för vad som ryms i ett privathem och man kan ju inte döpa om allt till askkoppar.

Comment

Surte köpte in sin första glasmaskin 1911, mer om de tidigaste glasmaskinerna finns i denna tråd: http://www.precisensan.com/antikforu...ght=glasmaskin

Comment

Att Kungälvs Glasbruk ägdes av Surte ger också upphov till en del underligheter. Det finns en och annan 2/3 LIT med K på bröstet och under botten står det 1900.29. Har just varit ute i "friggeboden" och hämtat en 2/3 LIT med samma årtal men med Liljedahls gamla märkning på bröstet.
              Hmm, är det en sådan här LS menar med 1900.29 i botten och L med en svungig trea på bröstet? Ser tredelad och munblåst ut enligt en amatör. Det är med andra ord Surte om jag förstått rätt men med gammal form från Liljedahls?

Är den vanlig eller är den värd att spara?

Click image for larger version

Name:	1929_1.jpg
Views:	1
Size:	28,9 KB
ID:	526922

Click image for larger version

Name:	1929_2.jpg
Views:	1
Size:	55,6 KB
ID:	526923

Comment

Ursprungligen postat av Mr. Visa inlägg
                Hmm, är det en sådan här LS menar med 1900.29 i botten och L med en svungig trea på bröstet? Ser tredelad och munblåst ut enligt en amatör. Det är med andra ord Surte om jag förstått rätt men med gammal form från Liljedahls?

Är den vanlig eller är den värd att spara?

[ATTACH]108120[/ATTACH]

[ATTACH]108121[/ATTACH]
                Hallå, Tack för en bild, men vad föreställer den? Söker bildning. So long....

Comment

En halvvild gissning är att den föreställer en tredelad, munblåst knoppöl gjord på Surte glasbruk 1929. Enligt det jag läst mig till här och i LS bok så slutade munblåsta flaskor med denna märkning tillverkas 1922. Men LS verkar ju ha en likadan enligt denna tråd.

Comment

Utan årtal

Här en grön flaska med tydligt L och 1/3 LIT. och där siffran 1 är mycket mindre än övrig text. Lite blåsor i glaset men i "nyskick". Men är det Liljedal eller kommer den från Surte?
                    Bifogade filer

Comment

Working...
                    X