Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Norsk bokk ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Norsk bokk ?

Tur att det är auktioner på vintern också. I en mjölkback med några etiketterade läsk och nya knoppisar fann jag en skönhet. Något sliten mynning, men ändå en, den första. Kan inte tolka LS första bok på annat sätt än att detta är en norsk bokk. Hjärtat klappar lite x-tra på en "norsk skogfinne".
    I botten kan jag läsa DAHL, ev. några otydliga bokstäver innan. Blir mycket glad om någon har fakta eller kommentarer med information.
    Bifogade filer

Grattulerar till en fin flaska av gammal sk bock-öls modell tillverkad vid Liljedahls glasbruk i värmland ! Jag har en halvflaska och 12-13 helflaskor bock-öl i min samling (och jag har säkert bytt bort/sålt 4-5 stycken också.) EN ENDA av dom jag har är märkt i glaset ! och den har den mystiska märkningen med ett dubbel "S" och två st "V" så märkta är ovanliga. Liljedahl har gjort många av dessa bock öl som var märkta med deras namn i botten men det finns inte många bevarade till våra dagar. Jag uppskattar att det finns 10-15 kända ex högst !
    Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Ett rekord är slaget, kul med bamsiga bilder. Eftersom jag har 4st skämar sammankopplade så kan jag se flaskan bra på 10m avstånd.

Comment

En gratulasjon med flasken også fra Norge. Har sjøl en maken, så ingen tvil om at din flaske samsvarer både i form og størrelse med hva som i Norge ble kalt Ølflasker spidse. Og Liljedahl var jo på dette tidspunkt et norskeid glassverk som lagde mye flasker for det norske markedet, så jeg antar at flaska er blåst for det norske markedet. Men det rare er at jeg kjenner ingen slike flasker som er funnet i Norge. Samtlige jeg vet om er funnet i Sverige, så den må være brukt også i Sverige.
        Til slutt til Bjørn L: Er din SS osv. merkede flaske også av samme form og størrelse?

Comment

Min flaska har samma form som den som visas men är lite bulligare och har ljusare glas samt är full utav rökslingor. MEN... när jag flyttade så hade jag på någotvis lyckats att få en spricka i den tyvärr. Detta är den enda flaskan jag haft sönder under alla år som flaskoman. Sambon och sonen har varsin av mina flaskor på sina samveten men då rörde det sig inte om något så här ovanligt... Jag har tidigare endast sett dubbell s:et på porter flaskor.

Min teori om denna märkning : Eftersom man inte hittat något glasbruk bakom denna signaturen så tror jag att det kan vara en ägar symbol. Och jag är lite inne på att det kan ha med frimurare att göra. XX kan ju vara urgamla symboler för man och kvinna som förekommer bland tex frimurare.
          /\ + V = XX ?
          Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

När slutade man att tilverka dessa flaskor. Om man skall gå efter vad L.S skriver så fasades denna variant ut samtidigt som knoppölen började tillverkas vilket borde vara 1880-tal. Hur länge användes flasktypen i Norge?
            Finns flaskan i 2st storlekar?

Comment

För något år sedan bytte jag till mig en halvflaska, dessa är ordentligt ovanliga. Mitt ex har f.ö. tre punkter på botten och är funnen i Klarälven vid det forna Karlstads Bryggeri.

Om det nu är en halvflaska vill säga, men den är, förutom rymden naturligtvis, av exakt samma utséende som helorna och då är det svårt att se något alternativ.
              --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Tack FÖr Fakta Å Synpunkter !

Då kanske man för en gångs skull gjort ett hyfsat auktionsköp. I vilket fall är det väl pärlan i samlingen. Undrar bara varför bokkölet blivit en norsk specialitet/angelägenhet ? Det är ju helt ok. Snart blir det i alla fall en julbokk!

Comment

Working...
                X