Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

6 st knoppöl,hjälp tack

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• 6 st knoppöl,hjälp tack

Hej igen
    Har tack vare en annan tråd som jag startade ang den stora blåa flaskan har jag nu blivit väldigt intresserad av dessa knoppölsflaskor som jag har läst att många av er samlar på. Då jag vet att sambon har 7 st gick jag nu för att se vad det fanns i hans samling, jag hittade följande flaskor som ser ut så här. bild kan komma senare.

nr 1
    *
    *H*
    h
    4 i botten

nr2

*
    *H*
    1/3 Lit

1900-2 i botten

nr 3

*
    *L*
    1/3 Lit

1900-14 i botten

nr4

*
    *H*
    1/3 Lit
    1908

nr5

*
    *L*
    1/3 Lit

ingenting i botten

nr6

*
    *H*

1
    -- LITER
    3

3 st runda märken i botten

nr 7

finns bild på under den andra tråden (stor blå flaska)

en oöppnad knopp från hammar märkt 1900-2 med ölet kvar.

Så vad säger ni proffs om denna lilla samling finns det någon här som är lite ovanlig? är det möjligt med en värdering på varje flaska? (bli inte arga nu)jag vet vad ni tycker om värderingar men kanske en uppskattning.

Mvh

Helen

3

Eftersom jag ändå satt vid datorn så passar jag på att ge lite vägledning. Du kommer säkert få fler svar om bla " värdet " skulle jag tro..

Flaska 1 är av allt att dömma maskintillverkad på slutet av tjugotalet på Hammars glasbruk och är en relativt vanlig flaska som inte är så eftersökt eftersom de flesta samlar munblåsta. Men det finns självklart de som samlar på dessa också så den är inte helt värdelös även om det inte är "högvilt"

Flaskorna 3 och 5 är munblåsta på Liljedahls glasbruk i sköna Värmland. Relativt vanliga saker de med. Brukar säljas för ca 25-30:- om de nu inte har en gammal orginal etikett i fint skick. Då kan priset vara det dubbla och med en riktigt orginell etikett kanske 3-4 ggr så mkt.

Flaskorna 2 4 6 är munblåsta på Hammars glasbruk. 2 och 4 är också ganska vanliga men nr 6 med hela ordet LITER utskrivet är gjord före år 1900 och inte alls lika lätt att hitta och är således mer intressant för en samlare som saknar en sådan i sin samling.

Mvh Björn
    Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Tack snälla björn för ditt svar.
      En liten fråga till , Nr 1 varför har den ingen ålder i botten? slutate de att stämpla det efter 1920 eller? och varför är det ett litet h under det stora H, vad betyder 4 i botten. om du inte vill svara kanske du har någon länk som jag jag läsa mig till allt om detta.

vad tror du om den oöppnade flaskan nr 7 i värde?

mvh

Helen

Comment

När maskinerna tog över efter glasblåsarna märkte man flaskorna med årtals bokstav på bröstet. 1922 kom den första = a , 1923 = b , osv. Fyran i botten är en siffra som står för numret på den maskin som gjort den. Detta för att bla enkelt kunna åtgärda om problem med exempelvis kvaliteten skulle uppkomma. Jag skulle personligen inte sätta något högre värde på den oöppnade flaskan. Men det kanske det finns andra som skulle göra. Det finns ju som tur är ingen "mall" att gå efter vad det gäller samlandet utan var och en har ju sin egen stil och prioriterar olika....

Comment

Ett stort tack för det utförliga svaret, det är så roligt att lära sig Nya saker,mycket har jag lärt mig av era svar här på pes,oftast räcker det med ett namn och vips så är jag ute på google och surfar och det ena leder alltid till ny info och kunnande.

Kram o nyp i stjärten

Helen

Comment

Om du och sambon får lite smak för ämnet knopp öl så måste jag få rekomendera min gode samlar kollega Lars Sahlin och hans oumbärliga bok om just knopp öls flaskor. Det inte Lars vet om knoppöl är troligen inte värt att veta. (Lars bok står det om under någon annan tråd här på forumet)

Nyp i stjärten på dig med och på alla andra här som är vakna och studerar PES i nattens timmar.. !

Nu får jag fösöka vila några timmar om jag skall orka med morgon dagen..

Comment

Nr 5, har den skarvar från formen längs med flaskan hela vägen upp över knoppen, mynningen? I så fall är den maskinblåst av Surte och från ca 1911-21. Hammarn med LITER-märkning är, enligt Sahlins bok, t o m från före 1890.

Comment

Hej Per
                Tack för ditt svar, vad kul att flaskan är före 1890, ska nu vara xtra rädd om just den flaskan.
                Jag får väl ta och köpa Ls böcker.

Ha en trevlig helg.

MVH

Helen

Comment

Man kan väl lite enkelt säga så här om åldrar på knoppölen.

Hela ordet LITER 1880-tals
                  LIT. utan årtal i botten 1890-tals
                  LIT. årtal i botten 1900 till 1922
                  Utan LIT. på bröstet och med årsbokstäver på bröstet 1922 och framåt.

Sedan kan jag tillägga att en knoppis ifrån Hammar med ordet LITER som
                  dessutom har tre rökpunkter i botten är det äldsta du kan hitta i knoppöls-
                  väg.

Hammar blåste de första knoppölen redan i slutet av 1870-talet och
                  rökpunkterna under knoppölen hos Hammar försvann troligen redan
                  före 1885.
                  Så man kan säga att din Hammar är blåst mellan 1878 och 1884 och det
                  är tidigt när det gäller knoppöl.

Comment

Working...
                  X