Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Försöker hitta information om flaska

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Försöker hitta information om flaska

Vid ett naturdyk vid Stendörren hittades denna flaska.
    Den ser gammal ut. Nån som vet? Bilder finns i mitt album.
    Eller så kan jag eposta dem. 21 cm hög, midja ca 21 cm under präglad text 1/3 LIT, botten diameter 6 cm, botten välvd inåt.
    Last edited by annelieka65; 2010-05-01, 20:01.

Komplettera med en länk till ditt album.

Comment

Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
      Min hemsida: www.antikflasker.dk

Comment

Kägelflaskor var det väl oftast läskeller mineralvatten i!!??
        Glada mäniskor blir vackra, vackra mäniskor som är glada blir skitsnygga!!

Comment

Länk till albumet med 2 bilder. Jag har också ett par på Facebook. http://www.facebook.com/#!/album.php...00000211883069
          Annelie

Comment

Föreslår ogarderat för mineralvatten från omkring 1900.

Comment

Orsak till mineralvatten - för att den är grön? Ingen årtalsmärkning i botten eller annan märkning? Eller ngt med formen? Läste ngt att innan 1890 så stod det ofta LITER utskrivet och efter 1900 så står det bruksstämpel och datun i botten. Korrekt för knoppöl men gäller det mineralvatten också?

Tips på ngn bok som finns i ämnet?

Comment

Formen och färgen pekar entydigt mot mineralvatten, eller eventuellt tidigt läskeblask, men jag tror mer på mineralvatten.
                Mineralvattentillverkningen/industrin går igenom en dynamisk utvecking i tillverkning och distribution under tiden runt sekelskiftet 1900 och åren som följde. En industrialisering och anpassning till en allmäm, ickemedicinsk marknad genomförs under några år. Mönstret följer bryggeribranschen mot enhetliga förpackningar där man lämnar ett stort blandat sortiment av flaskor där din torde ingå.

Knoppöl, som var Bryggarföreningens enhetliga returflaska som skulle användas av många bryggerier för hela produktsortimentet från svagdricka till olika öl- och pilnersorter, var underkastad särskilda omsorger när det gäller märkninga och datering som inte rakt av kan tillämpas på andra kategorier av förpackningsflaskor.
                Last edited by HgF; 2010-05-09, 10:30.

Comment

Ursprungligen postat av Dykar`n Visa inlägg
                  Kägelflaskor var det väl oftast läskeller mineralvatten i!!??
                  Mina 2 "käglor" med olika mynningar
                  Bifogade filer

Comment

Working...
                  X