Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Patentkorksknoppis

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Patentkorksknoppis

Jag var på mässa igår och kom över denna mindre vanliga knoppis med patentkorksmynning. Det känns kul att äntligen få tag på en av dessa, som jag inte ens visste fanns förrän jag läste LS bok. Märkt G 1/3 LIT. och 1900 1 i botten. 1:an står under 1900 men det blir väl 1901 ändå? Vad jag förstår gjordes dom för patentkork men användes som vanlig knoppis med naturkork i de flesta fall?
    Bifogade filer

Har några stycken patentknoppisar men ingen så tidig som din.
    Lägger in en bild på några med olika färg (ursäkta bildkvaliten).
    Bifogade filer

Comment

Åh det var fina flaskor! Där har jag något att sikta på. Kul att korkarna är med.

Comment

Jag skulle ha känt er innan bok 1 kom till pränt, ni finner en del rätt läckra saker för den som gillar flasktypen. Thank you, LS
        --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Jag har även fått tag på den blågröna Årnäs-varianten nu! Min är också märkt Å c vilket MB:s också ser ut att vara. Kanske tillverkades de endast detta år. Lite konstigt är det att Årnäs hann prångla ut flaskan i fyra olika nyanser innan bryggeriföreningen hann sätta stopp för det. Kanske hade bryggeriföreningen börjat tumma lite på kraven på 20-talet när det gäller knoppölsflaskans skyddade utseende.

Comment

Working...
          X