Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Wentzelholm av engelsk modell

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Snurrades flaskan under blåsning så fick man snurra från början till slut i en sådan form, men dom fastblåsta flaskorna gick ju snabbare att att blåsa, man kunde gå i formen med varmare glasmassa och så blev det en snabbare kylning med fastblåsning, man kunde lämna formen tidigare, skulle det vara text på flaskan krävdes ju fastblåsning.
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Jag hade fel, av mina ca 30 st engelsk modell (med gamla mynningen), är en snurrad i formen (se http://precisensan.com/antikforum/sh...ht=#post224349)

Blir inte riktigt klok på när Wentzelholms glasbruk upphörde med driften. I Torbjörn Fogelbergs skrift "Wentzelholms glasbruk i Rumskulla 1826-1897" hittar jag på

s. 41 i en tabell att 600 000 flaskor tillverkades 1898.

På s. 46 uppges att driften upphörde 1898.

Sidan 53: bruket lades ner på nyåret 1899.

Sidan 55: driften lades ner med utgången av januari 1899....

Comment

!897 lades Wentzelholm ned och attiraljerna flyttades då till det nystartade Westerviks glasbruk. Detta är den vedertagna sanningen vilken utgår från div. skrifter, man får förmoda att det är så, men osvuret är alltid bäst. W-märkta flaskor med ordet LIT. på kroppen, och utan årtal under botten, går nog inte att säga var de är gjorda eftersom med mycket stor sannolikhet Wentzelholms formar återanvändes av Westervik.

Ehuru och emedan, var och en blir salig på sin tro. I sammanhanget bör kanske nämnas att det låg utlagd en bild på en 1/6 LIT. utan märkning på kroppen men med ett stort W under botten?! Detta måste väl vara en unik Wentzelholmare. Minns ej om det var på insomnade forumet antikprat eller om det var på detta forumet som fortfarande är vid liv.
        --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Produktionen vid Westerviks glasbruk kom igång först mellan jul och nyår 1898, så jag tror mer på 1898 som nedläggningsår för Wentzelholm.

Comment

Flaskan t v har något som liknar ett sandpuntelmärke i botten, den i mitten är omärkt och den högra är från Wentzelholm. Kanske den i mitten också är från Wentzelholm?

Click image for larger version

Name:	20180819_173432 mindre.jpg
Views:	1
Size:	88,1 KB
ID:	569212

Comment

Working...
            X