Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spår i regalinen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Spår i regalinen

1/3 Årnäs med bottenbeteckning 1900 + 10 (möjligen; 0:an ser ut som även 18 el. 13. Tredelad form. Överdelen av regalinen har en skåra för idelakorksförlutning. I LS bok står det tveksamt till med huruvida dessa ska klassas som knoppisar. Eftersom regalinen är ditsatt efteråt och blåst i tredelad form med korrekta beteckningar tycker jag detta borde vara de rätta kriteringarna för en knoppis. En Liljedahl 1900 + 18 med tre stjärnor i motsats til Årnäsaren som har två stjärnor, nog borde hamna i samma grupp?
    2/3 med tre stjärnor och ett q under L:et, indikerar 1937. När lämnade Liljedahl de tre stjärnorna för enbart två.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Ursprungligen postat av Äjth
    1/3 Årnäs med bottenbeteckning 1900 + 10 (möjligen; 0:an ser ut som även 18 el. 13. Tredelad form. Överdelen av regalinen har en skåra för idelakorksförlutning. I LS bok står det tveksamt till med huruvida dessa ska klassas som knoppisar. Eftersom regalinen är ditsatt efteråt och blåst i tredelad form med korrekta beteckningar tycker jag detta borde vara de rätta kriteringarna för en knoppis. En Liljedahl 1900 + 18 med tre stjärnor i motsats til Årnäsaren som har två stjärnor, nog borde hamna i samma grupp?
    2/3 med tre stjärnor och ett q under L:et, indikerar 1937. När lämnade Liljedahl de tre stjärnorna för enbart två.
    Ölflaska av svenska bryggarföreningens modell, dvs knoppölen, hade noga angivna kriterier hur de skulle vara förskaffade. Bl.a. knoppens form. När något glasbruk fick en beställning av exempelvis ett par hundra tusen flaskor utifrån någon fabrikant av rinnande produkter vilken ville ha mynningsringen avsedd för idealkork, då fick det bli så. Men det skedde då utan att SBF hade något med saken att göra.

Så som ovanstående har jag uppfattat situationen, och som ett litet tillägg kan konstateras: Vill man ha en för hjärnan enkel hobby undvik att samla flaskor, se på TV:n i stället. Strax knäpper jag på min, man vill ju somna gott.
    --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Äjth, är det verkligen ett q på den L-märkta 2/3 litern?
      Borde vara ett g om det är en knoppöl...
      För övrigt är den tillverkad av Surte

Comment

Working...
      X