Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Maskinblåst knoppis utan årtal.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Maskinblåst knoppis utan årtal.

Jag kollade igenom mina knoppisar idag och hittade den här maskinblåsta liljedahlsflaskan. Den har ingen årsbokstav men väl en etta (1) nere vid kanten av botten. Var det lite si och så med årtalsmärkningen, eller finns det nån annan förklaring?
    Olle
    Bifogade filer

Kanske har mer med formen att göra..

Än reglerna för årtalsmärkningen, tror flaskan är flaskan är ganska ung även med maskin tillverknings år räknat..
    någon annan som har en annan teori ?
    The future is unwritten lets create tomorrow

Comment

Jo, det är i formen alla märkningar sitter. De här maskinblåsta knoppisarn lär ha tillverkats en bit in på 1940-talet. Hade bestämmelsen om årsmärkning upphört mot slutet då tro? Fast jag har några ex. av efterföljaren med alkamynning och de är märkta med årsbokstav. Kan det vara frågan om en flaska som tillverkats i Christian Christianssons "automatiska glasblåsningsmaskin" som Lars Sahlin nämner i sin bok Ölflaskor 1 på sid. 14? Nä, sån tur har man inte. Tack för svar mrmagic.
      Olle

Comment

Det var så lite Olle

Ja jag har de böckerna också. får kolla lite på sid14, då jag inte kommer ihåg den historien om automatiska glasblåsar maskinen..
        The future is unwritten lets create tomorrow

Comment

Olle, dessa bör vara tillverkade av Surte ca 1911-21.

För övrigt, på vad grundar du påståendet att knoppisar tillverkades in på 1940-talet? Må så vara att de gick att panta en lång period efter att de upphört att cirkulera, uppgifter tyder på detta, men att de tillverkades så länge ställer jag mig skeptisk till.

Den yngsta knoppölen jag har är en 2/3 lit Surte från 1935, dvs L-märkt med årsbokstaven n.

Comment

Ursprungligen postat av Per Visa inlägg
            Olle, dessa bör vara tillverkade av Surte ca 1911-21.

För övrigt, på vad grundar du påståendet att knoppisar tillverkades in på 1940-talet? Må så vara att de gick att panta en lång period efter att de upphört att cirkulera, uppgifter tyder på detta, men att de tillverkades så länge ställer jag mig skeptisk till.

Den yngsta knoppölen jag har är en 2/3 lit Surte från 1935, dvs L-märkt med årsbokstaven n.
            Jag tackar för för svar och uppfriskande av minnet.
            Du har helt säkert rätt beträffande hur sent dessa flaskor tillverkades. Jag borde ha skrivit att "jag har för mig" istället för "lär", för så menade jag. Ibland blir det galet, men rätt skall vara rätt. Maskinblåst mellan 1911-21, är dessa ovanliga, vet du nåt om det?

Olle

Comment

Jag skulle nog säga att de är ganska vanliga, men jag har inte helhetsbilden :-)

Comment

Jaha... då åker den väl upp på vinden igen. Tack Per!

Olle

Comment

Working...
                X