Min första Kungälvsknoppis. Läser i Sahlins facit och kan inte se att märkning i botten tillkom vid reformen 1922, min flaska är dock märkt 1900+21!! Ni knoppissamlare. har ni oxå Kungälvsflaskor? hur ser botten ut på dessa? Min är 1/3 lit
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Kungälv
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Äjth Visa inläggMin första Kungälvsknoppis. Läser i Sahlins facit och kan inte se att märkning i botten tillkom vid reformen 1922, min flaska är dock märkt 1900+21!! Ni knoppissamlare. har ni oxå Kungälvsflaskor? hur ser botten ut på dessa? Min är 1/3 lit
Hej Äjth!
Jag har en K-märkt flaska, 1/3 LIT.
Helt "ren" i botten.
Så här ser den ut.
Tillverkningsår?
mvh Lars F- - - - - - - - - -
"För mycket av det goda är alldeles lagom."
-
Vad jag förstått så kan man inte säga år på de här flaskorna.
Kungälvs bruk har blåst knoppisar sporadiskt från 1892 fram till slutet av 1920-talet.
Troligen är de med svagt kupad botten från 1890-talet.
Allt detta finns att läsa i
"Ölflaskor 1 Den svenska knoppölsflaskan" av Lars Sahlin
Comment
-
Jo det kan du ha rätt i. Lars F´s flaska är då troligt tidigare med tanke på att bottens på hans flaska ser kupad ut? Tänk så olika man kan tolka en text!Ursprungligen postat av Mr. Visa inläggSkall inte Sahlins text tolkas som att årtalen i botten fanns från 1900 till 1923 och att de därefter inte flyttades till bröstet (resultat = tom botten efter 23 och svåra att åldersbestämma)? Jag har en K-märkt med 1900 17 i botten.Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
Comment