Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stor back

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Stor back

Läste här i ett tidigare inlägg om transportförvaring av knoppisar. Då borde det här vara något liknande då? Mycket trevlig förvaring, speciellt med tanke på skriften. När användes denna typ av backar? Vet att Kopparbergs Bryggeri bytte namn 1943 till Nya Kopparbergs Bryggeri, så innan dess kan man ju anta.

Backen rymmer 40 flaskor.
    Bifogade filer

Jag hade ju en lillebror sedan förut, lite skillnad i text. När byttes dessa backar ut mot plastbackarna?
    Bifogade filer

Comment

Backen rymmer 50 flaskor, inte 40 som jag skrev förut.

Comment

De byttes väl ut mot plast ganska sent, har funderat på detta ett tag och taget från minnet så borde det ha varit på sent 60-tidigt 70-tal. De byttes ju ut succsesivt.(hur fanken stavas det?) Som barn kom drickabilen förbi hemma och pappa köpte ett antal backar som vi fick hjälpa till att bära ner i källaren och det var just dessa träbackar, från Sandwalls bryggeri för övrigt.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ursprungligen postat av Äjth
          De byttes väl ut mot plast ganska sent, har funderat på detta ett tag och taget från minnet så borde det ha varit på sent 60-tidigt 70-tal. De byttes ju ut succsesivt.(hur fanken stavas det?) Som barn kom drickabilen förbi hemma och pappa köpte ett antal backar som vi fick hjälpa till att bära ner i källaren och det var just dessa träbackar, från Sandwalls bryggeri för övrigt.
          Ok, gäller det båda typerna av backar? Kan tänka mig att de med 50 flaskor vägde en del och kanske inte bars ner till privatpersoner?

Comment

Den större backen har jag personligen inget minne av sen den tiden, torde vara äldre och inte använts av privatpersoner.
            Texten på backarna är olika vilket oxå indikerar olika tidsperioder.
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Soffa

I mina trakter kallades 50-backarna för "soffor" och gick till både utskänkningsställen och finare hushåll (med köksingång får man väl tro).
              25-backen ser fräsch ut. Gammal eller? Flera av de träbackar jag har är årtalsstämplade inuti. Kolla!

Comment

Working...
              X