Här kommer lite bilder på mitt bästa sommar fynd (Nora) ! Dock inget "fynd" prismässigt men jag kunde bara inte lämna denna ! Det är flaskan till höger som menas, den vänstra är ett gammalt fynd som jag har med som jämnförelse. Fyra "vårtor" samt "knack" i botten och en svårfotad men ack så trevlig glasmassa gjorde att jag föll direkt ! Knacken är lite speciell då det först känns som en svag sandpuntelring (syns knappt på bilderna) och sedan lite glasrester efter en puntel mitt i botten. Jag gissar att den är från tiden kring 1840-50.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Trevlig svensk öl
Collapse
X
-
Jag gillar givetvis denna men det är samtidigt ett ruggit bra trumf kort att ha på hand när jag besöker västergötland nästa gång
Det finns saker där som längtar hem till värmland...
Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?
Comment
-
Jag gillar givetvis denna men det är samtidigt ett ruggit bra trumf kort att ha på hand när jag besöker västergötland nästa gång Det finns saker där som längtar hem till värmland...
Känner ett visst tryck på mig att bemöta detta inlägg, adressen är otvetydligt riktad till undertecknad. Bouitellen är för den industrihistoriskt intresserade väldigt intressant i och med att den belyser ett intressant steg i flasktillverkningens historia. Som en haltande jämförelse kan kanske nämnas hästskjutsarnas övergång till automobilen.
Å andra sidan, ska en byteshistoria realiseras bör beaktas att inte bara tillgången utan även efterfrågan har sin betydelse.--I de blindas rike är den enögde kung.--
Comment
-
Jag tycker attt FFIB (föreningen för inbördes beundran) bör utöka sina (jakt) marker till nordöstra Småland.
Då skulle ni inte behöva diskutera ovanstående petitesser utan kunde ägna er åt riktiga "åttingar" och "ballonger"!
Givetvis mot tull i Abborravik...!Gud gjorde några perfekta huvuden,
resten satte han hår på.
Comment
-
Läser med förundran ovanstående, bara för att vissa traditionella flaskor har ett löjligt högt pris beroende på att de "alltid" har samlats av högreståndspersoner så behöver det väl inte innebära att allt annat ska hamna på soptippen? Ska den utan ekonomisk möjlighet att samla "åttingar" lägga sig och kola av samlarmässigt?Ursprungligen postat av Sladden Visa inläggJag tycker attt FFIB (föreningen för inbördes beundran) bör utöka sina (jakt) marker till nordöstra Småland.
Då skulle ni inte behöva diskutera ovanstående petitesser utan kunde ägna er åt riktiga "åttingar" och "ballonger"!
Givetvis mot tull i Abborravik...!
Eller hänger sig den gode Sladden till någon form av satir?--I de blindas rike är den enögde kung.--
Comment
-
Oki Doki, jag var tydligen lite snarstucken. Eftersom du bevisligen är en hedersman fanns det givetvis en förklaring som till och med går in i mitt huvud.Ursprungligen postat av Sladden Visa inläggSom jag kan dräggla över de vanliga knoppisarna och engelskmodellerna så får nog ovanstående inlägg tydas som ngn. form av ironi.
Kanske till och med själv-sådan
Lev inte som jag lever utan som jag lär, sade prästen som berusad mötte sina elever utanför krogen.--I de blindas rike är den enögde kung.--
Comment
Comment