Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga om flaskor från en novis.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga om flaskor från en novis.

Hej!

Jag är allmänt historiskt intresserad och när jag intresserar mig för något speciellt så brukar jag försöka att tränga in i ämnet och tar reda på så mycket som möjligt om det.
    Jag blev lite intresserad av gamla glasbruk och hittade då Kylleskruvs glasbruk och då jag bor i Växjö så var det inte så långt dit att åka och kolla in den gamla hyttplatsen med dess synliga långugn.

Jag sökte också information på nätet och då hittade jag detta forum.
    Där var ett inlägg om knoppölsflaskor från just Kylleskruvs glasbruk.
    Då kom jag att tänka på att jag hade tre stycken sådana flaskor i mina ägor och då jag inte vet någonting om dem så tänkte jag fråga lite om dem här.

Två av dem är märkta ”B”.
    Ingen märkning i botten eller liter-märkning.
    Det skall vara Borensbergs glasbruk enligt Lars Kallins lista över märkningen på flaskor.
    Om det inte finns någon märkning i botten eller under B:et, betyder det att flaskan är gjord innan 1900 då?

Den tredje flaskan är märkt ”L” med ett litet ”d” under L:et. Enligt Lars lista skall det då betyda att flaskan är gjord 1925.
    Ingen liter eller bottenmärkning på denna flaska heller.

Jag undrar om mina antagande är riktiga och om det finns något mer att berätta om dessa flaskor.
    Är dom vanliga?

Tacksam för svar.

Krister Persson, Växjö

Borensbergsflaskorna börjar om jag har rätt uppgifter att tillverkas 1900, så det skall inte finnas några 1800-talsflaskor.
    Det är troligare att flaskorna haft en siffra under B:et men att den försvunnit. Men det går enkelt att kolla - om den är från 1800-talet är den formblåst, är den från 1925-1932 är den maskinblåst.
    Har svarat fler här några gånger - tror att jag kan det nu: -1917 Liljedahl, 1918- Surte

Comment

Working...
    X