Hej nu har även jag hittat hit! Jag tänkte börja med att visa två maskingjorda 1/3 LIT. Enligt LS fina bok ska dom vara gjorda hos Surte fr o m 1911, men jag undrar om gröna och bruna är lika vanliga. Kanske den gröna är gjord under andra världskriget precis som övriga knoppisar i grönt glas?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Maskingjorda 1/3 LIT.
Collapse
X
-
Välkommen hit Johan ! Kul att du gillar gammalt glas ! Dessa är inte riktigt mitt område men jag tror att det finns andra här som kan svara på detta.
Men den gröna är ju helt klart ovanligare bland de jag har stött på.Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?
-
De av Surte maskinblåsta med 1/3 LIT på bröstet (Owens maskiner) brukar nästan alltid vara bruna, jag tror antagandet är riktigt att de med grön färg är tillkomna under kriget. Nästkommande generation maskinblåsta från Surte (Lynch maskiner), vilka har en gemen bokstav på bröstet som anger årtalet, har i alla fall aldrig jag sett i grön färg. Däremot finns de sällsynt i ofärgat glas.--I de blindas rike är den enögde kung.--
Comment
Comment