Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mystisk märkning.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Mystisk märkning.

För en vecka sedan blev jag ägare till denna Engelsk Modell i ett helt svart glas. Har tidigare sett ett par tre st halvflaskor, i sedvanligt brunt glas, med den här märkningen undertill, men aldrig en hela. En samlarvän i Karlstad har en Norsk Modell, med tecknen som liknar två kryss, och bokstäverna H V, Sannolikt Hadelands Verk. Min svarta helflaska rymmer strax under 0,5 liter, detta är en Dansk-Norsk volym.

Tecknet som liknar två kryss skulle kunna vara frimurarmärket, vilket är en passare och en vinkelhake ihoplagda, i ett stilistiskt utförande. Min undran är, tecknet som ser ut som ett S, vad kan det betyda, finns det något norskt buteljglasbruk som börjar på S och var verksamt runt 1870-talet? Finns det flera flaskor med norsk ursprungsbeteckning och detta speciella eventuella frimurarmärke.
    Bifogade filer
    Last edited by LS; 2006-08-06, 20:48.
    --I de blindas rike är den enögde kung.--

Først litt om flasken og hvor den er blåst. I Norge hadde vi ingen glassverk hvis navn startet med S og jeg kjenner heller ikke til slike flasker i Norge. Utfra dette tror jeg det er lite trolig at den er norsk. Fra Sverige kjenner jeg den derimot fra før - gjennom kontakt for noen år tilbake med Gunnar Ljungh i Stockholm. Husker jeg ikke feil så fortalte han også han at hadde funnet en slik flaskebunn på et nedlagt glassverk i Stockholm. Sigtuna? Så kanskje den er svensk?
    Flasker merket H XX V er i følge læreboka blåst på Hadleand. Jeg har imidlertid blitt mer og mer i tvil om dette er den fulle sannhet. H kan etter min mening av forskjellige grunner like gjerne stå for Høvik (1870 - 1875) som for Hadeland. Dette håper jeg å kunne finne nærmere ut av ved et planlagt besøk på Riksarkivet i Oslo om ikke for lenge.
    Norske flasker merket H XX V og AASNÆS XX finnes i et ganske stort antall. I tillegg er jeg den lykkelige eier av en bokkølflaske merker B XX V - uten tvil Biri. Hva XX eller rettere sagt to V'er som har "krøpet" på hverandre betyr er det flere teorier om. For min del tror jeg mest på hva tidligere direktør Jens W Berg på Hadeland sier i et brev fra 1974 til redaktøren for "Bottlemakers and their marks": The sign stands for the United Glass Factories. Dette stemmer også for Aasnæs sitt vedkommende under forutsetning av at Holmen glassverk slik det sies ble slått sammen med Aasnæs rundt 1840.

Comment

Ursprungligen postat av LOM
      Først litt om flasken og hvor den er blåst. I Norge hadde vi ingen glassverk hvis navn startet med S og jeg kjenner heller ikke til slike flasker i Norge. Utfra dette tror jeg det er lite trolig at den er norsk. Fra Sverige kjenner jeg den derimot fra før - gjennom kontakt for noen år tilbake med Gunnar Ljungh i Stockholm. Husker jeg ikke feil så fortalte han også han at hadde funnet en slik flaskebunn på et nedlagt glassverk i Stockholm. Sigtuna? Så kanskje den er svensk?
      Flasker merket H XX V er i følge læreboka blåst på Hadleand. Jeg har imidlertid blitt mer og mer i tvil om dette er den fulle sannhet. H kan etter min mening av forskjellige grunner like gjerne stå for Høvik (1870 - 1875) som for Hadeland. Dette håper jeg å kunne finne nærmere ut av ved et planlagt besøk på Riksarkivet i Oslo om ikke for lenge.
      Norske flasker merket H XX V og AASNÆS XX finnes i et ganske stort antall. I tillegg er jeg den lykkelige eier av en bokkølflaske merker B XX V - uten tvil Biri. Hva XX eller rettere sagt to V'er som har "krøpet" på hverandre betyr er det flere teorier om. For min del tror jeg mest på hva tidligere direktør Jens W Berg på Hadeland sier i et brev fra 1974 til redaktøren for "Bottlemakers and their marks": The sign stands for the United Glass Factories. Dette stemmer også for Aasnæs sitt vedkommende under forutsetning av at Holmen glassverk slik det sies ble slått sammen med Aasnæs rundt 1840.
      Mycket intressanta uppgifter, TACK!

Om nu XX står för United Glass Factories borde väl också min flaska vara gjord i Norge? I och med att den inte har en svensk rymd, utan en Dansk/Norsk.
      --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Med rominnhold på litt under 0,5 l så er ikke dette vanlig norsk flaskestørrelse for porterflasker. I flg. priscouranter som jeg har bl.a. fra 1856 og 1867 så ble disse levert i 3/4 og 3/8 pot, dvs. ca. 0,72 og 0,36 l

Comment

Jag klampar helt sonika in i denna gamla tråd utan att det har med flaskor att göra. Hittade igår en liten fotogenlampa, med XX märkningen i glaset. Nu är ju frågan om denna kan härledas till Hövik (som ju gjorde mycket lampglas) eller annat glasbruk i The United Glass factories eller om denna märkning även användes av några andra?
          Bifogade filer

Comment

Är det verkligen XX?
            Inte ett M(över)V, eller tvärtom?
            Gud gjorde några perfekta huvuden,
            resten satte han hår på.

Comment

I helgen snubblade jag på ett gäng sifoner med bl.a märkningen Stas i botten. Uppfattade dessa som spanska då en del av texten i glasen var spanskklingande.
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Working...
              X