För en vecka sedan blev jag ägare till denna Engelsk Modell i ett helt svart glas. Har tidigare sett ett par tre st halvflaskor, i sedvanligt brunt glas, med den här märkningen undertill, men aldrig en hela. En samlarvän i Karlstad har en Norsk Modell, med tecknen som liknar två kryss, och bokstäverna H V, Sannolikt Hadelands Verk. Min svarta helflaska rymmer strax under 0,5 liter, detta är en Dansk-Norsk volym.
Tecknet som liknar två kryss skulle kunna vara frimurarmärket, vilket är en passare och en vinkelhake ihoplagda, i ett stilistiskt utförande. Min undran är, tecknet som ser ut som ett S, vad kan det betyda, finns det något norskt buteljglasbruk som börjar på S och var verksamt runt 1870-talet? Finns det flera flaskor med norsk ursprungsbeteckning och detta speciella eventuella frimurarmärke.
Tecknet som liknar två kryss skulle kunna vara frimurarmärket, vilket är en passare och en vinkelhake ihoplagda, i ett stilistiskt utförande. Min undran är, tecknet som ser ut som ett S, vad kan det betyda, finns det något norskt buteljglasbruk som börjar på S och var verksamt runt 1870-talet? Finns det flera flaskor med norsk ursprungsbeteckning och detta speciella eventuella frimurarmärke.
Comment