Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En dansk ölflaska

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• En dansk ölflaska

Hittade hem med en annan massa skräp. Smutsig och dan men trevligt med en ölflaska med sigill. Gjord i tvådelad form. Men vad står KB för och när/var kan den vara gjord?
    Bifogade filer

Knut Bergkvist?
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

Comment

Kongens Bryghus - är gjort på et danskt glasbrug (et vilket som helst).
      Är det et sigil - eller "bare" präget i formen?
      Fin flaska. - Grattis!
      Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
      Min hemsida: www.antikflasker.dk

Comment

Ursprungligen postat av PLYNG Visa inlägg
        Kongens Bryghus - är gjort på et danskt glasbrug (et vilket som helst).
        Är det et sigil - eller "bare" präget i formen?
        Fin flaska. - Grattis!
        Visst är "sigillet" i formen, inte en egen glasklick. Under vilken period gjordes de? Har sett att de även fanns i tredelad form.

Comment

Denne form (typ) gjordes i perioden 1903 - 1927 för maltöl och porter.
          Neutrale och med reklam ("Marstrands Bryggerier", "krone och KB", "Alfred Benzon" och "PATENT").
          "Krone och KB" finns även stämplad i "egen glasklick".

Comment

Tack för all info PLYNG. Tyckte flaskan var värd bättre bilder i nydiskat skick.
            Bifogade filer

Comment

Absolut!!! - Och skulle du väre interesserad i ett byte med en like värdig svensk, da kontakt meg gerne på e-mail.

God Påske till alle, som läser detta!

Comment

Ursprungligen postat av PLYNG Visa inlägg
                Absolut!!! - Och skulle du väre interesserad i ett byte med en like värdig svensk, da kontakt meg gerne på e-mail.

God Påske till alle, som läser detta!
                Jag har ju en svaghet för svenska engelskmodeller, så visst är sådana byten välkomna

Comment

Jag såg helflaskan till salu en gång på en slags "lyx-loppis" Minns att den var alldeles för dyr för mig då. Det roliga och intressanta med dessa flaskorna är att det verkar som om man blåst både helan och halvan i samma form. Man har troligen skjutit upp botten i formen när man blåste halvorna och haft den sänkt när man blåste helor.
                  Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Jag har lite svensk "godis" - kontakter deg på e-mail. Da får vi se.

Comment

Working...
                    X