Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Helt omärkt knoppis!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Helt omärkt knoppis!

Hittade en munblåst 2/3 liters knoppis på loppis idag och den var helt omärkt. Ingen bokstav, siffra eller tecken någonstans på den. Jag letade runt lite i Lars Sahlins knoppölsbok och här på PES men hittade inget om helt omäkta knoppisar. Om orsaken till "omärkningen" är att flaskan har snurrats i formen borde den då inte ha kasserats? Meningen var väl att alla flaskor skulle vara märkta eller var det inte så noga? Går det att säga nåt om åldern på en sån här tro, och hur vanliga de är?
    Olle

Titta riktigt ordentligt i släpljus om det inte finns en märkning på bröstet, ibland är dom grymt svår att se, släng ut en bild vetja.
    --eller hur det nu va.

Comment

Nu har jag tittat i släpljus extra noga men där finns ingenting. Helt slät! Jag försökte få till en bild med blixten men det blir inte bra alls, så jag gör ett försök imorgon, i dagsljus istället.

Comment

Flaskorna användes ibland till andra ändamål och då snurrades de i formen så att det inte blev någon märkning. Jag vill minnas att Lars Sahlin nämner i sin bok att det bland annat användes till bl.a. lädersvärta och då var det ju inte så trevligt att de användes till öl efter detta
        DG

Comment

Ja så kan det ju vara. Har du någon uppfattning om hur vanliga de är?

Comment

Inte helt ovanliga vad jag vet.
            Jag hittade en för ett par veckor sedan (det fanns två i butiken).
            2/3 utan märkning.
            Bifogade filer

Comment

De verkar vara rätt så vanliga m.a.o. Nu skiljer sig din flaskbotten från min som saknar de tre punkterna som din har. Det talar väl för att de är från olika glasbruk vilket kanske i sig visar att det fanns en efterfrågan på omärkta knoppisar.
              Olle

Comment

Jag vet faktiskt inte alls.
                Det här är ju, trots allt, den första 2/3 omärkta jag fått tag i efter att ha samlat i 3-4 år.

Comment

Så fruktansvärt vanliga är de väl inte Jag har inte kollat alla mina 2/3 Lit
                  DG

Comment

Man kanske skall lämna ut en efterlysning här och se hur många omärkta knoppisar man kan få fram?
                    Olle

Comment

Jag har 2 omärkta.
                      Tycker du skall titta under bottnen i släpljus.
                      Har du tur så finns där ordet RYDEFORS, mycket svagt.
                      Gud gjorde några perfekta huvuden,
                      resten satte han hår på.

Comment

I Norge ble ikke knoppølflaskene merket, så her finnes det rikelig av dem.

Comment

Nej tyvärr Sladden, där finns ingenting.
                          Tack för upplysningen Lom. Det är nog troligt att den är norsk då. Hittade flaskan i hamnstaden Göteborg så där kan nog flaskor från jordens alla hörn dyka upp. Här är ett par bilder men de säger väl inte så mycket.
                          M.v.h. Olle
                          Bifogade filer

Comment

Det är absolut ålder på den, känslan säger före 1900.
                            Om man nu har en riktigt stark järnvilja så tycker jag att det står något i botten
                            --eller hur det nu va.

Comment

Njae...? Jag har hållit den i samma läge som på bilden med släpljus men det är nog så att det bara råkar se ut som något och då skall du veta att jag har en vilja av stål. Fast ändå.. men..Nej!

Comment

Working...
                              X