Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svensk? maskinblåst flaska. Vad är det?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Svensk? maskinblåst flaska. Vad är det?

Det är inte ofta jag tar med en maskinblåst flaska hem men nu har det hänt!
    Jag tycker den här lilla flaskan är mycket fin och är nyfiken på vad den använts till.
    Kanske kan ni hjälpa mig tyda årtalet som står med Romerska siffror?
    "Sigillet" har bokstäverna PG.
    Ingen rökpunkt i bottnen som dock är lite välvd.
    Är den tillverkad igår eller i förrgår?
    Höjden är 17,5 cm och godset är ganska tunnt.
    Bifogade filer
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

Jag får årtalet till att vara 1908. (M=1000, vilket förekommer två gånger men där emellan ligger C som är 100 som vilket då dras av från efterföljande M:et som är högre i tal. Alltså är MCM 1900. Sen har vi ju V som är 5 och III som är 3).

Comment

Tack, Mikael!
      resten satte han hår på.

Comment

Romertallene læses som du har fået at vide. Står et mindre tal efter et større så lægges det til. Står et mindre tal før et større så trækkes det fra.
        I=1
        V=5
        X=10 vi starter her hvis du deler X på midten så får du et V og det er det halve af 10.
        L=50
        C=100
        D=500
        M=1000

Så er der de her som sjældent bruges:
        O=11
        R=80
        H=200
        E=250 K=250
        G=400
        N=900
        Men du kan løbe ind i dem.

Comment

Tack, Hose. Din tabell år nu sparad. De undre bokstäverna kände jag inte till.
          resten satte han hår på.

Comment

Är verkligen flaskan maskinblåst? Jag tycker mig skönja de typiska vridningarna på halsen vilka är ett minne av handarbetet för att få mynningen korkvänlig. Men det är ju ett fotografi, och de luras ofta.

Flaskan ser ut som en typisk fransk likörflaska, men den har ju de svenska tre kronorna på magen. Vad är det egentligen du funnit denna gången?

Intressant forskningsobjekt på min ära, men för den som vet är naturligtvis alltihop solklart.
            --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Vridningarna finns i halsen. Där finns också en skarv från den 2-delade formen som går ända upp till halsmynningen. Där finns även en formkant , högst upp, på insidan av mynningen.
              Flaskan är liten, vacker och gäckande. Skall bli intressant att försöka finna ut vad den är!
              resten satte han hår på.

Comment

Working...
              X