Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Limmared 1898.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Limmared 1898.

Fann i Stockaryd föregående helg en burk som är med i ovanstående priskurant. C:a en dm. hög. I kuranten framgår vad den är avsedd att innehålla, kanske inte riktigt vad man kan förvänta sig?
    Bifogade filer
    --I de blindas rike är den enögde kung.--

Snus?
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

Comment

Letade igenom Limmareds Parfym & tekniskt glas 1898, fann den inte där. Jag kanske missat någon sida vid skanningen.

Det borde ju vara salva, men det är det väl inte om du säger som du gör.
      Väldigt trevlig. Jag gillar dessa småflaskor och burkar.

Comment

Den flaskform som kommer närmast när jag kollar i Kostas kurant från 1855 är "Rigabalsamflaska" som jag inte är säker på vad det är. Någon form av apoteksglas i vrje fall.

Comment

Sid. 49, nr 75, pomadburkar. Man får onekligen en tanka av något man pytsade i håret.

Sannolikt var det en produkt man skulle införa i håret om man ville att det skulle uppstå mer av desamma. Samtidigt som den vilken hade väl mycket behåring med framgång kunde använda medlet för att erhålla en mer moderat päls. Nästan allt vid den här tiden botade allt.
          --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

"HYLIN & CO F.A.B. STOCKHOLM" "DIAPHANINE" "Pommade Extra Fine"
            "Pour fixer les chevoux" "etles rendre sonples et brillants" Står det bla på etiketten på min flaska. Samt en medalj (förståss) med Calle XV. Det finns även två till små etiketter med hylins logga på...
            Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Rigabalsam är en svart trögflytande likör gjord på örter som i äldre tider mest användes som medicin. Numera mest som likör. Å andra sidan är nog och förblir alkoholen den mest aktiva ingrediensen... Smakar som hostmedicin, ungefär.

Comment

Inte undra på att de hadde håriga händer för i tiden

Comment

Håriga händer.. Hujamejjen.. man ser hemska saker framför sig
                  Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Farsgubben var frisör och tillverkade en del egna salvor och pomador.
                    Tycker du inte att din flaska borde passa hos en frisörättling?
                    Gud gjorde några perfekta huvuden,
                    resten satte han hår på.

Comment

Jag vet inte om Rigabalsam är en likör direkt Avnjutes gärna som en snaps till vissa maträtter Ungefär som Gammeldansk eller Jägermeister.
                      På tal om gammeldansk är det någon som vet huvudkryddan i denna Plyng är väl diskvalificerad.

Comment

Kan det vara malört?

Comment

Eller, eftersom du nämner Jägermeister, så bör det väl vara lakrits????

Comment

Nix gissa mer.

Comment

Ingefära?

Comment

Working...
                              X