Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Knoppisnovis

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Knoppisnovis

Har varit i Karlshamn i helgen. På hemväg hittade jag ett loppis nånstans vid Väckelsång. Eftersom jag inte hittade något som föll mig i smaken, köpte jag två knoppis. En Borensberg med pilsneretikett från Gustafsbro. Flaskan har ett B på halsen och i botten 1924. Är detta årtal? Den andra en 1/3 Årnäs. I botten står Årnäs och 21 och under 1915. Årtal?
    Har blivit påverkad av allt knoppissnack.
    Hälsningar K-trollet.

Ja 1924 resp. 1915 är årtal. 21 är troligen arbetslagsnummer som man inte alltför sällan ser på flaskor från Årnäs.

Comment

Tack för svaret Mikael. Nu har jag en samling på tre knoppisar. Hade en innan gårdagsinköpet. Den har enbart en 7:a i botten och på halsen något som ser ut som ett H och under det 9. På flaskan sitter fragment av en pilsneretikett från Carlshamns bryggeri. Kan någon möjligtvis berätta något om "putellen".

Comment

Sannolikt en maskinblåst från Hammars Glasbruk med lilla g (=1929) under H:et.
        --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Visst är det ett litet g. Tack för ditt svar L.S.

Comment

Nu har jag en fjärde knoppis i samlingen. Var i Sundsvall och på Norra Berget. Vägen till lunchen gick förbi ett litet loppis. Hittade en knoppis från (Som jag tror Liljedahl) L 1/3 lit. och i botten 1900.2. Vilket torde betyda februari 1900. Eller? Korken finns kvar.

Comment

Grattis K-trollet.
              Din samling ökar snabbare än min.
              1902 är det nog. Flaskorna märktes med 1900+1 för 1901 osv. fram till 1922.
              Har du skaffat LS.s Knoppölsbok ännu? Annars är det dax nu.

Comment

Tack Kecke nu vet jag det. Det är inte meningen att jag skall samla knoppisar, det bara blir så. Men det får väl bli en bok så småningom.

Comment

Nu har det blivit tillökning i samlingen. En knoppis från Wenzelholm. Märkt i botten 1916 med en 2:a under. Är årtalet 1916?

Comment

Årtalet är 1916, men flaskan är en Westervik inte en
                    Wentzelholm.

Comment

Jaha där ser man . Köpte den på genomresa i Småland under helgen. Det fanns en hel del knoppisar och andra flaskor. Köpte endast den med W på eftersom jag inte hade någon sådan förut. På en ditklistrad lapp står Wenzelholm, och i botten finns ytterligare en lapp med 144. Fick uppgift om att flaskorna "kommer nog från en samlare".
                      Inte gör det mej nåt att knoppisen kommer från Westervik .
                      Fråga: Hur vet man att det är Westervik och inte Wenzelholm Är det årtalsmärkningen i botten?
                      Tack för svar förresten.

Comment

Wentzelholm har hela ordet LITER utskrivet på bröstet.
                        Gud gjorde några perfekta huvuden,
                        resten satte han hår på.

Comment

Står det LITER på bröstet, kan man vara säker på att det är Wenzelholm. Med bara LIT kan det lika gärna vara Westervik som Wenzelholm...

Comment

Nu har det blivit en knoppis till. På bröstet står ett B. Inte ett sådant B som på knoppisen från Borensberg, utan detta B är mindre och nedre delen är större än den övere. Efter B står ett litet r (eller ett t). Jag tror att det att det står: Br. Punkten är med. Tre stjärnor runt om. Under 1/3 lit. I botten 1900+3.
                            Vet nån nåt?

Comment

Måste vara Breviks glasbruk, Kalmar län. 1900 - 1904.
                              Din är från 1903.
                              Har en känsla av att den är rätt ovanlig.
                              Grattis.

Comment

Working...
                              X