Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

A-ihopsattmed-B märkt knoppis

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• A-ihopsattmed-B märkt knoppis

Mina samlarområden kommer och går men jag kan aldrig släppa det här med häftiga flaskor (som kanske några av er kommer ihåg från det andra forumet för länge sedan).

Nu har jag gjort ett längre uppehåll i forum vad gäller flaskor och buteljer. Samlar fortfarande men är intensivare inom andra områden just nu.

Är intresserad av att veta vad som hänt med kunskaperna kring ursprunget på knoppisen med ihopsatt A och B på halsen. Har två stycken. Är de vanligare nu för tiden (för något år sedan var det inte många av samlarna som hade någon)? Vet man nu var de är gjorda?

Enligt L.S häfte Knoppöl 1 så är flaskan "svår" att få tag i. Där står att AB är okänd tillverkare. Det står även lite om spekulationer kring ursprunget.

Comment

AB knoppis ..

hade det varit 1 april hade jag skrivit att du har fått tag på en Aboga, men som sagt jag tror ej någon riktigt vet var de kommer ifrån, vore kul om någon hade en teori i alla fall då jag inte har en sådan alltså teori om var den kommer ifrån, kan man se något geografiskt mönster över var de har dykt upp kanske ?

mvh mrmagic
      The future is unwritten lets create tomorrow

Comment

Tja, båda mina är köpta i Bollnäs, typ loppisfynd.

Den andra sitter det också en etikett på från Lindesbergs ångbryggeri. Å andra sidan kan ju den vara ditsatt efteråt, men jag tror faktiskt inte det...

Är de lika ovanliga nu som förut är det lite intressant ändå att två dykt upp i Bollnäs? Som sagt, de är "lika" (inga variationer mellan dem typ märkningar under eller något) så jag betraktar den utan etikett som dublett :-)
        Last edited by Jonny Mårtes; 2008-09-24, 08:12.

Comment

Jag har en *AB* som jag köpte mellan Söderhamn och Bollnäs i somras. Även *A*tycks förekomma en hel del i trakten.

Comment

Om någon är intresserad har jag lagt den ena AB-knoppisen under sökes/bytes-rubriken

Comment

Ett samband ??

På http://www.precisensan.com/antikforu...ead.php?t=1727 hade vi ett förslag. Dock ej verifierat. Hörde aldrig nått mer.

Min flaska är dykfynd från Stockholm. Intressant är att det förekom mycket arbetskraftinvandring hit från just Hälsingland på 20-30-talet. Samband?

Comment

AB knoppisar är alla jag sett ifrån 1890-talet enligt reglerna
                och även om man tittar på deras form.

Jag har under åren som samlare kommit över 3st och alla
                3 var ifrån norra Sverige.
                Sedan har det skrivits på sidan av en samlare att han dök
                upp en i Alsen en sjö som ligger i Askersund Närke.

Så de verkar dyka upp lite här och där i Sverige, vilket inte
                hjälper till att se ett typiskt område för dem.

Så länge det inte finns några bevis om vem som gjort dem
                håller jag i alla fall mest på Arboga.

De är väldigt lika Arbogas knoppisar till formen.

Comment

Ursprungligen postat av A.F Visa inlägg
                  AB knoppisar är alla jag sett ifrån 1890-talet enligt reglerna
                  och även om man tittar på deras form.

Jag har under åren som samlare kommit över 3st och alla
                  3 var ifrån norra Sverige.
                  Sedan har det skrivits på sidan av en samlare att han dök
                  upp en i Alsen en sjö som ligger i Askersund Närke.

Så de verkar dyka upp lite här och där i Sverige, vilket inte
                  hjälper till att se ett typiskt område för dem.

Så länge det inte finns några bevis om vem som gjort dem
                  håller jag i alla fall mest på Arboga.

De är väldigt lika Arbogas knoppisar till formen.
                  American Bottle C hade precis denna märkning men det stämmer inte alls med tiden när detta glasbruk märkte på det här viset. Jag misstänker att föregående skrivare har den bästa teorin för tillfället. Bevisligen hade Arboga Glasbruk en del lite speciella märkningar före år 1900. AlsterBro är inte vidare sannolikt, även om en och annan kringboende skulle vilja att så skulle vara fallet. Där flaskorna geografiskt dykt upp talar oerhört mycket mer för Arboga jämfört med Alsterbro.

Ett bevis vad den här märkningen står för är det nog många som söker, för det är väl märkning av glasbruket och inte, med tanke på B:et i monogrammet, ett bryggeri? Detta har ältats hur många gånger som helst vid tidigare diskussioner både här och där, kanske är det bäst att inte veta för det skapar ju kontakter mellan samlare. Ovetskapen och sökandet förenar människor med likartade mål.
                  --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Working...
                  X