Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En skaplig dag för en flasksamlare!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• En skaplig dag för en flasksamlare!!!

Idag var det möte med flaskklubben i Värmland och ännu en bra träff ur
    samlarsynpunkt.

Blev vid dessa två flaskor, en Svensk Engelskmodell ifrån ganska spik 1850
    med sandpuntel eller möjligen en bare iron pointil.

Den lilla flaskan rymmer nog inte mer än 15cl och jag bedömmer den som
    ungefär 1850 den med.
    Bifogade filer

Häftigt.
    Vad kan det ha varit i den lilla?

Comment

Ja det var en trevlig träff. Får passa på att tacka Björn L som huserade oss under mötet. Verkliga kulturbygder.

Comment

Jag gillade dina flaskor också och jag tycker du fick dom för ett hyggligt pris!
        Träffen blev lyckad tycker jag trots det lite ruggiga vädret...
        Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Lars K och alla ni andra som var i "mina" bygder : tack för att ni anslöt och trotsade det dåliga vädret och tog med så fina sasker att visa upp..
          Det är inte var dag man har en sådan samling samlare kring bordet eller samlarobjekt PÅ bordet...
          Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Kecke jag skulle nog säga att det är en plunta eller liten flaska för sprit, men
            var och en kan ju ha haft vad de velat i den.

Jo jag håller med dig Björn L ganska humana priser var det.

Comment

Efter att, som första aktivitet, lite närmare ha beskådat den karolinska herrgården var det inte lätt att återställa sinnet till moderna tider. Men det gick sedemera bra när man i B.L:s s.k. sommarstuga, trots byggår från samma tidsepok, hade samkväm med tio stycken likasinnade vilka på ett upplyst sätt både gav och tog.

Hur sjöng Povel Ramel? Visst var det väl; underbart är kort. Så kanske man kan sammanfatta vårt lilla möte.

Desto roligare man har desto fortare går tiden. Dock stundar fler möten inom överskådlig framtid. Går det kanske att dela kommande möte med fler närvarande, intresserade med hyfsat rätt inställning skulle säkert förgylla samvaron under otvungna former än mer.
              --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Den karolinska herrgården var en riktig höjdare!!!

Första gången jag ser ett hus ifrån stormakt tiden i trä, vind, lutande och
                lite sned. Men grymt mäktig och stor.

Comment

T.n

Finns det någon möjlighet att bli medlem i denna exlusiva klubb,är ganska dött på glasfronten här i Dalarna,man skulle ju gärna vilja utbyta erfarenheter och kanske lära sig en hel del+att man får förkovra sig i andras flasksamlingar.

Comment

Jag tror medlemsskapet är helt beroende på vilken hattstorlek som begagnas, men vet inte säkert.

Comment

Självklart finns det möjlighet att bli medlem.

Den som är intresserad kan kontakta mig på min mail.
                      lars.kallin@telia.com

Föreningen är lite lustig på ett vis.
                      Det mest välbesökta mötet är årsmötet som hålls i Liljedals hembygdsgård utanför Grums. Punkten visning av medhavda objekt är mest populär.

De flesta som är medlemmar är renodlat flasksamlare, men det finns även andra till exempel jag. Alla som är intresserade av gammla flaskor och annat glas är självklart välkomna.

Comment

Har man någon chans om man bara har gjutflaskor, dom kan ju vara ett hot för dom övriga flaskorna eller...?
                        Å andra sidan så har Överflaskan i föreningen "Niktets vänner" visst motstånd mot att medlem blandar sig med vanliga flasknissar.

Comment

Även de mest rutinerade medlemmarna med riktigt gamla och ärevördiga flaskor kan likaväl förtjust flämtande avnjuta en rolig flaska från 1910-talet som någon har med som förevisningsobjekt. Det ena är inte "finare" än det andra.
                          --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Working...
                          X