Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dagens skörd

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dagens skörd

Här en liten bild på dagens skörd om man nu kan utrycka sig på det viset.

här nedan följer en liten sammanfattning om vad det blev.

1 st Gävle ( min första ). 1/3 1915 mycket välbevarad etikett Hembryggeriet Pilsner Öl

3 st Westervik 1905 välbevarad etikett Bryggeri aktiebolaget Frykdalens Ljusa
    Sunne Torsby de andra är från 1907 & 1909 tog dem enbart för W.et men de var icke Wentzelholmare... jaja nästa gång kanske..

3 st Årnäs eller egentligen fyra om man räcknar med Svenskölen också.
    här har jag lite funderingarar och skulle behöva lite input från era kloka huven.
    ingen av dessa 3 Årnäs knoppisar är den andra lik, den första har 3 st små stjärnor på bröstet bokstaven Å och ett c under Å:et
    nummer 2 har 3 st små stjärnor 1 streck3 lodrätt och hela ordet LITER under det hela och Årnäs i botten.. nummer 3 är den som jag undrar mest över 2 st små stjärnor 1/3 och LIT Årnäs i botten men med mindre text och 15 ovanför Årnäs texten alla 3 är dock blåsta i 3 delad form. Min undran är när är nummer 3 tillverkad ??

6 st HAmmars Glasbruk 1900+6 3 delad och sedan dessa 1917 6 1913 3
    och tyvärr en maskin blåst Hammars glasbruk också.. vad betyder siffrorna 6 resp 3 som även finns i botten ?? jämte årtalet ??

2 st Liljedahl 1900+4 och en med 3 st små stjärnor en liten 1/3 ingen text i botten.

2 st Arboga också mina första *A* 1/3 den ena med texten ARBOGA den andra utan texten ARBOGA

1 st Okänd med 1/3 på bröstet inget mer vare sig i botten eller annanstans, dock i vacker grön massa/färg och tillverkad i en 2 delad form.

hmmm som sagt någon som kan hjälpa mig med Årnäs gåtan eller lite varför de 2 Arboga skiljer sig åt, eller tips om den okända..

Tack på förhand mrmagic
    Bifogade filer
    The future is unwritten lets create tomorrow

det ser ut som om du har haft storfest *s* bara askkopparna och chipsen saknas
    livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

Comment

Kan du visa en bild på Svenskölsflaskan?
      Gud gjorde några perfekta huvuden,
      resten satte han hår på.

Comment

jaja mensan det kan jag

vi får dock vänta till imorgon, pg dålig kamera.

svenskölsflaskan är icke en Årnäsare jag skrev fel tidigare utan det var den engelska modellen som jag också köpte som är en Årnäsare, Svenskölsflaskan har ingen text alls på sig vare sig över eller under. dock är den svenskölsmodell och även den inköpt idag..

mvh mrmagic

Comment

Du verkar ligga i hårt?
          resten satte han hår på.

Comment

Hur skall man annars ligga i ??

mrmagic

Comment

Ursprungligen postat av mrmagic Visa inlägg

mrmagic
              Stenhårt
              Hirvi
              SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

så sant Äjth & Hirvi

ok här kommer några bilder på svenskölsflaskan, psst kom ihåg att jag tyvärr fortfarande har dåliga möjligheter till bra bilder.. men men nog om det här kommer bilderna..

Comment

bilderna kom inte med hmm

nytt försök

såja ny gick det bättre : )

/ mrmagic
                  Bifogade filer

Comment

Utifrån regalinens utformning och flaskan i stort tror jag inte det är en svensköl.
                    I boken, Ölflaskor 2, visar LS bilder på ett antal svenskölsflaskor. De ser annorlunda ut, både vad gäller regalin och botten. LS uppskattar att svenskölen slutade blåsas ca. 1880, jag tycker din flaska ser yngre ut.
                    Jämför länkarna nedan.

Får hoppas någon med djupare kunskap tittar in och kommenterar.
                    resten satte han hår på.

Comment

Svenskgräddflaska blir det nog om man använder dom termerna.
                      //MB

Comment

Den gröna knoppisen med bara 1/3 Lit. som är blåst i
                        2-delad form är gjord i Tyskland, men för den Svenska
                        marknaden.

Siffrorna som finns under Hammar är troligen formnummer
                        eller skiftlagsnummer.
                        Skulle tro att det var för att kunna leta reda på fel om det
                        kom in klagomål på flaskor.
                        ----------------------------------------------------------------
                        Dina Årnäs är olika för de är gjorda under tre olika tider.

Årnäs med hela ordet LITER är gjord under 1880-talet,
                        alla knoppisar ifrån 1880-talet har hela ordet liter på bröstet.

Din Årnäs som du var mest nyfiken på är gjord under
                        1890-talet.
                        Alla knoppisar ifrån 1890-talet har LIT. på bröstet men
                        inget årtal i botten.

Sedan har du ifrån 1900 till 1921 årtalen i botten på
                        knoppisarna.

ifrån 1922 tar man bort ordet LIT. och ersätter årtal
                        med en liten bokstav på bröstet.
                        a = 1922
                        b = 1923
                        c = 1924

Comment

tacki AF

trevligt att den gröna var/är gjord i Tyskland, japp jag känner till årtalsmärkningen med hjälp av bokstäver.. vad kan den flaska ha varit till som jag tog för en svenskölsflaska ?

Mvh jag så klart

Comment

Vad jag kan se av flaskan så har det varit grädde i den.
                            Dom lite nyare är snurrade i formen, dom äldre har ofta delningslinjerna från den 3-delade formen synliga.
                            //MB

Comment

Ursprungligen postat av A.F Visa inlägg
                              Den gröna knoppisen med bara 1/3 Lit. som är blåst i
                              2-delad form är gjord i Tyskland, men för den Svenska
                              marknaden.

Siffrorna som finns under Hammar är troligen formnummer
                              eller skiftlagsnummer.
                              Skulle tro att det var för att kunna leta reda på fel om det
                              kom in klagomål på flaskor.
                              ----------------------------------------------------------------
                              Dina Årnäs är olika för de är gjorda under tre olika tider.

Årnäs med hela ordet LITER är gjord under 1880-talet,
                              alla knoppisar ifrån 1880-talet har hela ordet liter på bröstet.

Din Årnäs som du var mest nyfiken på är gjord under
                              1890-talet.
                              Alla knoppisar ifrån 1890-talet har LIT. på bröstet men
                              inget årtal i botten.

Sedan har du ifrån 1900 till 1921 årtalen i botten på
                              knoppisarna.

ifrån 1922 tar man bort ordet LIT. och ersätter årtal
                              med en liten bokstav på bröstet.
                              a = 1922
                              b = 1923
                              c = 1924

men om det står ett a under tre stjärnor och LIT ??
                              livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

Comment

Working...
                              X