Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Knackad porterkvarting

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Knackad porterkvarting

Trevligt fynd på jobbet idag och vi hoppas på en fortsättning....... En riktigt mysig kvarting med knack. Liten och satt är den, rymmer ca 31 cl och är 18 cm hög. Borde väl vara gjord strax före sekelmitt 1800.
    Bifogade filer

Usch, så häftig!
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

Comment

Jag kan säga att detta är den absolut skönaste flaskan som jag hållit i min hand. Den funkar perfekt som "stresskula". Absolut skräddarsydd för min näve.

Comment

Inte utan att man dreglar, borde vara allt ifrån ca:1820 till
        1850.
        Skulle göra sig fint på mina hyllor.

Comment

Konstigt att dessa småttingar är såpass mycket ovanligare än motsvarande stora.

Mycket trevlig liten goding.

Comment

Jag undrar om det inte är så med dessa knackade som med ölflaskor blåsta i tredelad form efter 1850-talet. Dvs att helflaskor är vanligast i tex Värmland, Västergötland och runt Göteborg medans de nästan helt lyser med sin frånvaro i Stockholmsområdet där halvflaskorna dominerar kraftigt. Vidtalade tre dykare för några år sedan som varit flitigt i farten runt huvudstaden men aldrig funnit en enda 2/3 knoppölsflaska.

Märkligt fenomen som det går att spekulera omkring. Lokala traditioner, javisst, men komna från vad?
            --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Så här ser en halva från min samling ut. Höjden är ca 19,5 cm och den har ett lite svagare puntelmärke. En samlar bekant köpte den på en loppis i Filipstads trakten för 50:- och blev bjuden 500:- av en person lite senare den dagen. Han behöll den dock och ringde istället upp mig på kvällen och frågade om jag också skulle kunna tänka mig att lägga upp en femhundring för en knackad porter halva ? Vad svarar man på sånt ? Jo det skulle väl gå bra fick jag ur mig och det blev affär. Det är bra att ha goda vänner !

Hoppas att det kommer fram fler fina flaskor från samma fyndplats till dig E.B. !
              Bifogade filer
              Last edited by Björn L; 2008-08-27, 19:12.
              Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Working...
              X