Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Var finns kodnyckel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Var finns kodnyckel?

Hej...

Som synes är jag ny här och jag undrar om det finns någon webbsida som förklarar alla bokstäverna samt ev mera som avslöjar ålder m.m. angående gamla ölflaskor?

Ingen websida vad jag vet, men köp Ölflaskor1 av Lars Sahlin Acedia Press. Ett måste för knoppölsälskaren.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Här kan man läsa en del.
      Gud gjorde några perfekta huvuden,
      resten satte han hår på.

Comment

Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
        Stort tack för länken! Jag skyndade mig att kika lite på mina knoppisar. En märkt 1900+5 ser ut att ha bokstaven "O" på bröstet. Men eftersom det inte fanns något O-glasbruk i listan på webbsidan förmodar jag att det ändå rör sig om "Ö" trots att jag inte kan urskilja några prickar över? Eller?

Comment

Det stämmer bra. Östervik.
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Jag har också en knoppis varpå det står "L" överst, och "c" därunder. Enligt listan på länkmålet skulle "L" visst betyda Liljedahl och ha lagts ner 1917, och "c" stå för 1924... Hur hänger detta ihop?

Comment

Surte fortsatte tillverka flaskor märkta L.
              Efter 1917.

Comment

Your source of information for buying or selling, collecting or just enjoying antique bottles

Comment

Jag bifogar bild av ett nyförvärv, min första knoppis utan årtalsmärkning. Om jag förstår http://www.collector-sweden.com/knoppflaskor.htm rätt innebär detta att flaskan är tillverkad någongång 1890-1899?

Om jag jämför denna Arboga med en Gefle från 1905 (de enda två jag har tillhands ikväll) så är Arbogaflaskans knopp - och även flaskan totalt - tydligt högre; borde de inte ha samma mått?
                  Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
                    Numer tycks tyvärr den utmärkta informationen där ha försvunnit.
                    Känner ni till om det sidinnehållet finns på annan adress nu? Eller någon annan webbsida med en "kodnyckel"?

Comment

Comment

Stort tack!

Comment

Nu tycks tyvärr även den adressen ha blivit inaktuell...
                          Känner ni till om det sidinnehållet ännu finns någonstans? Eller någon annan webbsida med en "kodnyckel"?

Comment

Working...
                          X