Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Knoppis förvaring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Knoppis förvaring

Inhandlade en trevlig låda i Hällefors igår. Jag har aldrig hört talas om detta bryggeriet tidigare och tar gärna imot lite info om någon har tillgång till det. ( det skall ha funnits i dalarna ) Den hade varit halvfull med knoppisar för en månad sedan men en släkting till lådans förra ägare hade tagit de som var märkta med årtal i botten. Men som tur var för mig så märkte inte Sölje med årtal så en stackars ensam 1/3 LITER Sölje fanns kvar och väntade på mig tillsammans med 3 st maskin tillverkade
    Bifogade filer
    Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Bara att grattulera!
    Jag bor på fel sida av landet för att dyka upp Sölje-flaskor...
    Men här finns ju ändå en hel del annat glas att gräva upp.

Comment

Bryggeriet skall tydligen ha funnits mellan 1874 och 1916
      Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Comment

Sölje är det nog störst chans att hitta i bygderna här omkring som sagt. Men den väger ändå lätt i jämförelse med vad du stöter på Glasdykarn

Tack för infon Trollet ! Det kändes som om den hade lite ålder och så var ju fallet..

Comment

Hej Björn L!

Ska' vi inte se din Sölje knoppis

Comment

Bånghammar ligger utanför Kopparberg i Västmanland.

Comment

Som gammal Kopparbergare så borde väl den lådan vara min Björn. Bångahammar ligger mellan Kopparberg och Bångbro skulle man kunna säga. Jag hade ingen aning om att det funnits ett bryggeri där. Kan tänka mig att det legat nere vid Garhytteån. Mycket snygg transportförvaring. Grattis.

Comment

Nu fick jag vibbar om att det kan finnas "godis" i den ån du berättar om E.B. Sömnlös natt igen ja... Lådan kommer att finnas till allmän beskådning vid glas samlarträffen här i slutet av månaden. (Flaskan kan jag tänka mig att byta mot något kul förövrigt vid samma tillfälle)

Jag skall försöka ordna en bild på Sölje flaskan så fort jag får lite tid över juuldk. Har mkt projekt just nu och hoppas att kunna visa upp några fler objekt efter helgen om allt klaffar !

Comment

Ja du Björn
                  Nu är det bara att pumpa på flaskorna, dra på gummit och köra näsan i bottensedimentet.
                  Sen vill vi höra rapporten.....

Comment

Jag har inte haft utrustning på mig sedan 2 år tillbaka och det lär nog inte bli några dyk i år heller. Dykandet ligger på is efter ett minst sagt allvarligt olyckstillbud i Vänern som så när kostade mig livet Fick mig en tankeställare den gången. Det är lätt att bli över ambitiös när man får vittring på gammalt glas Jag håller mig till "bad" med cyklop under sommar månaderna istället och skickar numera ner några bekanta som dyker när det är något på gång.

Bifogar bilder av Sölje flaskan.
                    Bifogade filer

Comment

Björn är det en masugn i bakgrunden?
                      DG

Comment

Valde faktiskt bakgrunden med omsorg för att se om någon skulle ifrågasätta den.
                        Bifogade filer

Comment

Inte att ifrågasätta utan att tycka att Du valt en gammal historisk plats som har ett stort intresse. Jag tycker att detta är ett bra sätt att kombinera två intressen. Snyggt Björn
                          Hälsn Lasse

Comment

Precis som du säger Lasse så blev två saker kombinerade där Har förövrigt lite planer på att starta en ny tråd på en annan plats här på forumet med bilder av gamal hyttor. Mvh Björn L

Comment

Ursprungligen postat av Björn L Visa inlägg
                              Precis som du säger Lasse så blev två saker kombinerade där Har förövrigt lite planer på att starta en ny tråd på en annan plats här på forumet med bilder av gamal hyttor. Mvh Björn L
                              Tycker jag är en mycket trevlig ide
                              Lasse

Comment

Working...
                              X