Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fynd i uthuset?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fynd i uthuset?

När vi köpte huset som vi bor i hittade jag bla dessa flaskor i uthuset. Är det nått att ha?
    Bifogade filer

Den gröna flaskan skulle kunna vara en utländsk ölflaska (kanske tysk). Den vita tycks vara en spritflaska av s k bröstad modell. Är den handblåst är den alltid värd att spara. Maskinblåst och utan etikett är den ointressant för de flesta.

Comment

Hur ser man att den är maskingjord? På undersidan står det 1.5 L, 93 mm, 17, U8, SD 358 + en sexkantig ruta i mitten på flaskan. Ytterkanterna i botten är räfflad. Flaskan verkar vara ihopagjuten. Den är fin så den behåller jag. Här kommer en gammal spritflaska och en mjölkflaska och en vinkaraff som jag också behåller. Gillar flaskor.
      Bifogade filer

Comment

Om skarvarna efter formen syns längs med hela flaskans sidor inklusive mynningen, är den maskingjord.
        Den märkning du nämner (på den gröna?), pekar på utländsk tillverkning.
        Sedan har du en klassisk helliter (helrör som jag säger) med skruvkork. Modellen fanns med fram till 1958. Den högra flaskan ser ut att ha en lite för smal mynning för att vara en mjölkflaska, men svårt att se på fotot.

Comment

Working...
        X