Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hyfsat stor samling, info +fråga +sälj!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Info: Hyfsat stor samling, info +fråga +sälj!

Hej alla!
    Jag har samlat flaskor sen tidiga tonår (läs:mitten 70'tal) och växte upp i Askersund. Med dykning som hobby gjordes många räder i Alsen som är en del av Vätterns norra skärgård. Ojojoj vad flaskor vi hittade, speciellt i ån nedanför gamla Askersunds bryggeri, utanför gamla kallbadhuset och vid djuphålet utanför gamla paviljongen på Borgmästarholmen (7 meter djupt... huvva!).
    Många flaskor har bytts, sålts och följt med alla flyttar runt om i sverige, men nu när jag och familjen står inför Den Största Flytten Av Dem Alla* har jag bestämt mig: allt ska säljas! För den hugat intresserade har jag sammanställt en lista som Ni hittar här:

och inom kort (en vecka?) kommer auktionen att starta på www.lauritz.com i Norrköpings showroom där samlingen även finns för beskådande. Kommentera gärna listan och svara också gärna på följande: En flaska har bokstäverna "AB" sammansmälta på bröstet. Kan vara Arboga, men detta bruk har väl alltid haft "A" ???
    Ha de gott!
    //Micke

Fotnot *= 31°57'S 115°51'E
    Last edited by MickeM; 2008-06-27, 11:11.

Enl. litteraur jag läst är AB en okänd rackare, kan vara utländsk eller kanske Alsterbro, allt enl. lars Sahlins bok om Knoppöl.
    Lycka till med auktionen och den nya destinationen, som jag ännu inte lokaliserat.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
      ...
      Lycka till med auktionen och den nya destinationen, som jag ännu inte lokaliserat.
      Perth, Australien?
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

Comment

ja vi får in Perth på radarn här oxå. Åh, hade jag lite mer på fötterna och stake i mellangärdet skulle jag ge mig av oxå!!! Life is short och halva livet har jag varit här i Norden. Så detta kan jag!!! men Australien....??? Lycka till ni ....

Comment

Med tanke på avataren (en av mina favoriter) så trodde jag resan gick lite längre ut.

Comment

Kecke! längre ut än från??? nu blir jag lite pryd!!!!!!!!!!!!

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
              Kecke! längre ut än från??? nu blir jag lite pryd!!!!!!!!!!!!
              Men äjth känner du inte igen Kapten Kirk?

Blev du mindre pryyyyyd nu?

Comment

Hej - ölflaska med sammenskrevet AB på bröstet kan väre en dansk fra Alfred Benzon.
                Har du et foto?
                Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
                Min hemsida: www.antikflasker.dk

Comment

För mig är AB-flaskan den enda intressanta. Övriga är alldeles för vanliga. Kan du berätta mera om Alfred Benzon;s knoppölstillverkning, PLYNG?
                  Knoppölsbeställning från Alfred Benzon, kanske det skall vara?
                  Gud gjorde några perfekta huvuden,
                  resten satte han hår på.

Comment

AB och SURTE är bra samlarflaskor och ger några hundra
                    kronor styck.

Men resten är tyvärr vanliga och en del av dem bara köpvärda
                    om man är på plats, då frakten för dem är dyrare än vad
                    värdet är på dem.

Comment

Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
                      För mig är AB-flaskan den enda intressanta. Övriga är alldeles för vanliga. Kan du berätta mera om Alfred Benzon;s knoppölstillverkning, PLYNG?
                      Knoppölsbeställning från Alfred Benzon, kanske det skall vara?
                      Vad är knoppöl? Har bare hört om knopp-ölflaskor.

Nu tilvirkede Alfred Benzon jo ikke flasker, men öl (malt-öl) - og om det blev solgt i knopp-ölflasker i Sverige vet jeg ingenting om. Derfor kunne det väre spändende at se et foto - ikke sandt Sladden?

AB havde jo en filial i Malmö!
                      Last edited by PLYNG; 2008-06-29, 17:04.
                      Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
                      Min hemsida: www.antikflasker.dk

Comment

Knoppöl och knoppölflaskor, samma sak - slarvigt av mig. Trådstartaren menar nog glasbruksförkortningen (AB) på flaskans bröst. En bild hade varit kul, har Aldrig sett en AB-flaska.
                        Gud gjorde några perfekta huvuden,
                        resten satte han hår på.

Comment

Om ni har Sahlins Knoppöl 1 så finns där en bild på märkningen, d.v.s på en bit av flaskan.

Comment

Här är ett foto på min.
                            Bifogade filer

Comment

Glömde berätta att AB på bröstet står för glasbruket som
                              tillverkat flaskan.

Det var hårda regler på knoppölen i Sverige och man hade
                              patent på flaskan, det hade aldrig gått att sätta en logga
                              för ett företag på bröstet istället för glasbruksnamnet.

Under några år gjordes ett antal knoppölsflaskor med
                              reklamtext på kroppen, men det stoppades snarast.

Comment

Working...
                              X