Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Blåst i tidsskarv m flera "fel"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Blåst i tidsskarv m flera "fel"

1/3 liter med märkning på bröstet L ,tre stjärnor och ett litet d under L:et: Surtes glasbruk, d:t = 1925. Flaskan är i klarglas och har spår för bygelpropp(är oxå utrustad med en.) MEN den är blåst i tredelad form (kall sådan så flaskan är ganska läcker)
    Sitter och läser Knoppölsbok 1 och finner flera avvikelser. Maskinblåsningen har startat men är tydligen inte helt utbredd ännu, ändå ser man tydligt att denna inte är maskinblåst, de tre skarvarnarna syns tydligt. Det finns naturligtvis ingen märkning i botten. Regalinen är påsatt manuellt. glasmassan under regalinen, på halsen, vriden och bubblig, kort sagt en levande flaska.
    Att den är i klarglas, blåst i tredelad form med årsmärkning 1925, samt med bygelregalin, torde väl vara flera omständigheter som gör denna flaska lite ovanlig???
    Det vore intressant med lite synpunkter runt dessa data.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Jag trodde först att du hittat ett riktigt ufo och blev aaaningen avundsjuk.
    Men, men....så hittade jag information på sid 16 i knoppölsboken.
    Hm.....jag är nog lite avis i allafall. Jag har ingen sådan.

Man handblåste alltså knoppisar på Surte, med L på bröstet, under några år. 1918 - 1921 om jag inte läser fel.

Comment

Tack Kecke, just det lilla stycket piilade förbi. Att just d då inte står för 1925 utan för 1918-21(förmodligen 1921 då) , det är ju lätt att missa det.

Comment

Jag blir inte riktigt klok på årtalen.

"Åren 1918, 1921 och med årsbokstäverna a, b och d........"

Det måste väl vara ett lite skrivfel där?

Comment

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
          Jag blir inte riktigt klok på årtalen.

"Åren 1918, 1921 och med årsbokstäverna a, b och d........"

Det måste väl vara ett lite skrivfel där?
          Jag tänkte så oxå, men man vet ju aldrig med flasktillverkningens dolda hemligheter! Framförallt med tanke på att D borde stå för 1925!
          Inte heller kan de varit gjorda i nya tredelade former med tanke på årsmärkningen, och inte i gamla, då de saknade den, men ändå i tredelad. Ja ......
          Last edited by Äjth; 2008-06-15, 19:13.

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
            Jag tänkte så oxå, men man vet ju aldrig med flasktillverkningens dolda hemligheter! Framförallt med tanke på att D borde stå för 1925!
            Inte heller kan de varit gjorda i nya tredelade former med tanke på årsmärkningen, och inte i gamla, då de saknade den, men ändå i tredelad. Ja ......
            Skumt.
            Nu väntar vi på att expertisen kommer och klargör detta.

Comment

Working...
            X