Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ny här, fråga om 33cl flaskor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• ny här, fråga om 33cl flaskor

Såg i aftonbladet får några månader sen en artikel om 33cl flaskor, att de funnits länge, sen har de blivit ett litet nöje att se om man hittat nån gammal när man handlat, nu är de så att jag har en som ej är märkt med årtal utan enbart märkt på under sidan
    KH

-b-3
    så jag undrar om det är nån som kan tyda det, ålder glasbruk sen har jag en som är märkt med 3 stjärnor, ett stort H och 50.
    skulle vara skoj om någon kunde berätta något.

KH har jag ingen aning om men H betyder Hammar och 50 betyder 1950. Brukar själv kolla drickabackarna i affären men den äldsta jag har hittat var en H 58 för några veckor sedan. "Bara" 50 år gammal men ändå lite kul när man tänker på hur många som har druckit ur den innan mig.

Comment

KH betyder måske Kastrup-Holmegaard (DK). Det var den betegnelse man brugte efter 1967, hvor Holmegaards Glasværk overtog Kastrup Glasværk.

Et foto kunne hjælpe meget med identificeringen af din flaske!

Comment

Click image for larger version

Name:	DSC00059.jpg
Views:	1
Size:	49,9 KB
ID:	458793

tagit med mobiltelefon, men jag hoppas de går å se ändå.

så man kan hitta danska flaskor i omlopp, kul!!!

Posse: Min guldgruva är zeunerts portello, där brukar jag alltid hitta nån gammal

Comment

Jeg er sikker på at din flaske er fremstillet på Holmegaards Glasværk mellem 1979 og 1981 på maskine b, form nr.3, men hvad har der været i flasken?

Comment

Se mer här: http://www.precisensan.com/antikforu...ead.php?t=1939

Fortsätt leta Marcus, har du tur hittar du en 1930- eller 40-talare!

Comment

Ursprungligen postat av marcus112 Visa inlägg
              Posse: Min guldgruva är zeunerts portello, där brukar jag alltid hitta nån gammal
              Kommer från södra Sverige så att hitta Zeunerts är svårt. Själv tittar jag alltid på trocaderoflaskorna på grund av att det är det jag dricker. Ett tips kan vara att titta på färgen på klarglasflaskorna. De äldre har ofta en blåaktig nyans medan de nya är helt klara.

Comment

om man ska ha tur å hitta en 30-40 talare, jag antar att de e liten chans, men spelar de nån roll vilken färg de e på flaskan? kan de va både vit eller brun å grön, den jag har från 1950 har en konstig ljus grönbrun nyans.

juuldk: de var läsk i flaskan, portello.

Comment

1949 blev ölflaskorna olivgröna i stället för bruna. Äldre ljusa flaskor kan vara svagt grönfärgade.

Comment

Ursprungligen postat av Per Visa inlägg
                    1949 blev ölflaskorna olivgröna i stället för bruna. Äldre ljusa flaskor kan vara svagt grönfärgade.
                    Om man nu för skojs skull skulle leta flaskor...hur daterar man dessa då ? Vände på några stycken i affären och de flesta var släta / omärkta men några hade siffror

*** H SIS 61 4
                    Streck runt om ll l l l l lll och 39 stämplat i centrum
                    En annan med andra streck och 05 i centrum
                    En annan med streck och 12 i centrum
                    En annan endast stämplad 42 i centrum
                    Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Comment

Den första är en Hammar fran -61.

Vad gäller de andra flaskorna får du titta ovanför bottenkanten för att kunna hitta något som kan vara årtal.
                      Last edited by Per; 2008-06-11, 10:39.

Comment

Tackar, då har jag konstaterat att de är mellan 77 och 88.
                        Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Comment

Working...
                        X