Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gadderås glasbruk (med flera)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gadderås glasbruk (med flera)

    Jag har tidigare i en annan tråd skrivit om råvaror för glasframställning.
    Jag tänkte nämna lite om vad jag kommit fram till starten av detta glasbruk.
    Det var en hemmansägare som 1867 förvärvade marken 1/8 mantal som så småningom skulle bli Gadderås. När hemmansägarens dotter gifte sig fick det nygifta paret överta denna mark 1871. Hennes man hette August Jonsson som 1873 träffade glasarbetaren Carl Magnus Braun, född på Liljedahls glasbruk. Han bodde då i Alsterbro som förmodligen på den tiden tillverkade flaskor av hel och halvstopstyp.
    Man påbörjade planering och byggande av hytta. Magnus Braun flyttade till Gadderås våren 1874.
    Detta år murades glasugnen som var en direkteldad ugn med plats för fyra pottor (deglar) Deglarna var inte stora. Höjden 65cm diam 65cm och det invändiga måttet var 45 cm. Min reflektion är att det från början måste varit riktig småskalig tillverkning. Under året värvades glasarbetare bl.a. från Transjö, Kosta, Östervik och Johanstorp. Man tog också glasarbetare från Pukeberg.
    I november beställdes formar från Karlstad (LS mitt minne är för dåligt Jag borde skriva upp direkt Vad hette firman som det kunde varit där formarna beställdes)
    Den 14 dec sattes pottorna in i glasugnen och den 16 dec på aftonen blåstes det buteljer i den nya hyttan.
    Detta var alltså inledningen till glasbruksepoken i Gadderås. Drömmen är nu att hitta en flaska som är märkt med gadderås i botten. Det var flaskor av hel och halvstopstyp.
    mvh

  • #2
    Enligt vad jag hört från samlarbroder U. W. levererade järnbruket i Borgvik formar till Liljedahls Glasbruk. Som en kuriositet kan nämnas att detta järnbruk levererade allt stål till Eiffeltornet i Paris.
    --I de blindas rike är den enögde kung.--

    Comment


    • #3
      Tack LS för att Du bättrar på mitt minne.

      Comment

      Working...
      X