Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Underlig textflaska (plunta?)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Underlig textflaska (plunta?)

Jag kom idag över en flaska eller kanske kan man kalla den plunta. I en båge står "C.E. DAHLGREN & Co". I mitten finns en hästsko med öppningen nedåt och under detta står horisontellt "GÖTEBORG". Flaskan är ett par centimeter tjock och ca 20 cm hög. Själva flaskformen är fyrkantig med avrundade hörn, knoppmynning med ett spår i där det sitter ett fäste av ståltråd liknande vichyvattensflaskornas och på toppen en propp av glas som man kan skruva i, likadan som finns på många militärpluntor med tre kronor på. Jag kan försöka lägga den i scannern om bild önskas.

/J.J

Har haft en dylik

Har tidigare haft en sådan. Bytte bort den till en samlare.

Jag fick efter detta ett mail.
    Plunta med Strands propp
    Plunta med dekor av hästsko samt texten "C.e Dahlgren o co Goteborg"

Handelsfirman C. E. Dahlgren & Co. etablerades 1862 för att idka handel med vin och spirituosa i parti och minut. Delägare är min farfarsfar Carl Eugen Dahlgren och Carl August Lund.

1864-1866 finns firman på Lilla Kyrkogatan 2.
    1866-1900 finns kontor och butik på Västra Hamngatan 24, Södra Larmgatan 7 och Grönsakstorget 1 (samma fastighet).
    1893 avlider C. A. Lund, C. E. Dahlgren fortsätter ensam.
    1900 flyttas verksamheten till Parkgatan 23/Chalmersgatan 1. Min farfar Humbert Dahlgren går in som meddelägare.
    1903 utträder C. E. Dahlgren och H. Dahlgren fortsätter ensam.
    1918 säljer H. Dahlgren verksamheten till Vin & Spritcentralen.
    1919 ? 1922 kontor på Norra Hamngatan 32.

Punschmärken:
    No 1
    Sjustjernan

Hästskon användes som handelsmärke för C. E. Dahlgren & Co. och finns på en del punschetiketter.

Nuvarande verksamhet:
    Marknadsföring och partnersökning

Mannen som sände mailet var mycket intresserad av att få tag i sådanan märkta saker. Om du vill sälja eller byta bort, skicka mig ett meddelande så vidarebefordrar jag kontakten.

Comment

Working...
    X