Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Text på flaskan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Text på flaskan

Fann denna idag på loppisrundan. Tvådelad MEN knoppen har två skarvar som dock inte följer flaskans.Den förefaller vara formgjuten och ditsatt efteråt, med text: AY-ELENSE. På andra sidan står det 3-L. Gissar att den är norsk möjligen.En trelitrare alltså.Mkt bubblor, hamrad, småsten. En luring som jag alls inte förstår mig på. Förstår ni vad detta är, vad den kommer från och framför allt varför knoppen ser ut som den gör.
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Fler bilder
    Bifogade filer

Comment

Det är en maskinblåst butelj, där av har den en horisontel skarv under
      knoppen och även över knoppen.

Comment

Nu förstår jag inte! Horisontell skarv ÖVER knoppen?

Comment

Nej nej, den har en horisontel skarv under knoppen, det andra jag
          skrev där menar jag att den även har en skarv över knoppen,
          men den är ju inte horisontel.

Det rör sig om en nyare butelj.

Comment

Nyare, hur gammal då? Jag tycker glaset känns inte helt nytt. Vet du vad texten avser? och vad innehållet kan ha varit?

Comment

Har funderat ett tag och kom upp med några frågor.
              1) Maskinblåst glas har jag hört ser dött ut och när jag finner ölflaskor som är maskinblåsta så ser jag det och där följer ju formskarven hela vägen upp över knoppen. Här gör den ju inte det? Varför? Är den blåst i två två olika formar och sedan hopsatt?
              2) Eftersom glaset är hamrat innebär det enbart att formen varit kall, som det skrivits en del om?
              3)Ringen under knoppen är inte rak utan det ser mer ut som den är blåst för sig och sedan ditsatt. Kan det vara så?

Comment

På din översta bild tycker jag mig se att den har skarv över knoppen
                också, men även om den inte har det är skarven som går horisontelt
                under knoppen ett tecken på maskinblåst.

Jag vet inte riktigt hur en maskin som blåser flaskor fungerar, men utav
                bilderna tycker jag inte det är någon tvekan om att den är
                maskinblåst.

Den kan ju ha ålder för det, den kan ju vara ifrån 1930-1940-talet fast
                den är maskinblåst.
                Jag har en liten bläckflaska som är maskinblåst och den har mycket
                liv i glaset, när jag köpte den var jag ny i glassamlandet och jag
                trodde den var gammal/munblåst.

Idag ser jag direkt att den är maskinblåst, den har även skarvar över
                mynningen som knappt syns.

Comment

Du har väl rätt AF och jag tycker den är vacker i sin glasmassa ändå. Frågade tidigare om texten på flaskan, om ngn kände till den.

Comment

Jag är inte så bevandrad i det orientaliska språket, men jag skulle gissa
                    på att den innehållit Turkiskt vin.

AY ELENSE verkar vara Turkiska, Grekiska eller liknande.

Comment

Working...
                    X