Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Örebro Bryggeri

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Örebro Bryggeri

För ca två år sedan fick jag syn på en flaska med text i glaset på en samlarmässa
    i värmland. Det var en svagt blå/grön och kägelformad flaska med knopp öls regalin och texten "ÖREBRO BRYGGERI" i relieff text. Jag kryssade mig fram mellan folk, böjde mig fram i trängseln och skulle precis ta den då en annan man tog den sekunden före mig. Han synade den och ställde den tillbaka utan att helt släppa den. Jag tittade storögt på den väl synliga pris lappen, 50:-
    stod det klart och tydligt. Pulsen små ökade så där lite smått som den kan göra
    när man får "vittring" på något intressant.Mannen drar upp en mobil telefon och ringer en bekant och jag hör honom fråga "ska jag köpa den till dig?" Efter en stunds tystnad (som kändes som 15 minuter) så får han klar tecken att slå till och jag går lite små besviken därifrån. Men jag hängde inte läpp särskillt länge utan tänkte positivt istället "den dyker upp framöver" intalade jag mig.

För en tid sedan fick jag sedemera ett mail från en minst sagt över ambitiös samlare av allsköns saker med koppling till en mellan svensk stad. Mannen erbjöd mig en precis sådan flaska i byte (som han köpt billigt)om jag släppte en flaska direkt ur min samling. Då jag inte gärna ville byta bort min flaska (av flera skäl) så avböjde jag bytesförslaget vänligt men betämt. Men vi gjorde upp att om han hittade något som liksom "slog högre" så skulle jag kunna tänka mig att byta. Ingen Örebroflaska nu heller med andra ord. (Jag bjöd på samlarens flaska men pengar var ointressant)

Förra veckan fick jag se ytterligare en sådan flaska. Den var till salu på Tradera med utrops budet 35:- Jag tänkte att nu ska det väl kunna vara min tur och jag bjöd friskt. Jag hade länge det högsta budet, och hade försäkrat
    mig med ett högsta bud på ytterligare ett antal kronor.Men när själva auktionen var slut hade den gått för smått fantastiska 2024:- !!
    Jag var inte varken två eller trea på bollen utan helt offside! (om man pratar i fotbolls termer)

Nu är jag lite nyfiken på vad andra flask samlare har för funderingar om denna auktionen. Även om den var bra så är väl ändå över tvåtusen kronor i häftigaste laget? Bryggeri samlarna verkar över lag satsa sten hårt på sina samlingar, eller är det så att det florerar fler samlare där med större plånbok än hos flask/glassamlarna ? Har sett flera exempel på slutet att saker med bryggeri anknytning dragit i väg i pris. Bryggersamlare är ju inget nytt fenomen men det verkar som det är lite "inne" då det för dagen är stort tryck efter saker där ! Nu har jag fått prata av mig lite...
    Tack o hej för idag mvh Björn L
    Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Blev den så dyr!!!???

Jag la den under bevakning på Tradera, för jag var också intresserad av
    den, men när den passera 250kr tog jag bort bevakningen.

Det var väl en sodapung/torped har jag för mig.

Jag köpte en textflaska i Skåne, en mineralvattensflaska för 50kr.
    Texten var ungefär så här. " Malmös mineralvattenfabrik "
    kommer inte ihåg exakt nu.

Den sålde jag på Tradera för 700-800kr :-)

Comment

Sådana flaskor skall man inte köpa på Tradera. Man skall sälja dem.
      Sedan kan man frottera sig i flaskor på allsköns mässor istället.
      Har själv utnyttjat bryggerisamlarnas vilja att betala vid några tillfällen.
      Självklart har jag startat auktionerna till moderata priser. Budgivningen sköter de själva

Comment

Har man bråttom betalar man alltid för mycket, bättre att betala en femtiolapp jämfört med två tusen kan den sunt ekonomiskt tänkande resonera. När de fått tag på sina objekt som bjuder utan tak säckar prisbilden med en gång eftersom efterfrågan försvinner. Bland flasksamlare betalas normalt mellan 100-300 kronor för textflaskor från mineralvattenfabriker och liknande, 3-500 för ölflaskor med text i glaset. Naturligtvis väldigt generellt, undantag finnes alltid.
        --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Working...
        X