Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Blå med vita ränder

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Blå med vita ränder

Genom krokiga vägar har jag kommit över en jaktflaska i blått glas med vita ränder. Flaskan såldes på Ebay i USA som möjlig Nailsea (de absolut vanligaste flaskorna i flerfärgat glas). Flaskan är nog troligtvis inte Nailsea, den finns dock omnämnd i hart när varenda bok om Gjövik i Norge. Den finns bla. i Norske empire glass, Jan Håvar Korshavn, sid 38 .
    Här fotograferad på detta uppslag. 15,5 cm hög. Till saken hör att säljaren samtidigt sålde en garanterat svensk plunta. Kan han ha anknytning till Skandinavien tro?
    Bifogade filer

Jävlar va snygg!!!!!! Får man säga så?

Comment

Instämmer med föregående skrivare.
      --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Läcker! - viull ha!!!!!!!!!!!!!!
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Är själv väldigt nöjd

Jag har länge vetat om dessa flaskors existens, men har aldrig trott att jag skulle få möjlighet att själv köpa en.

Under kvällen skall jag kontakta den Amerikanske säljaren, för att försöka utröna var han fått tag i den.

Comment

Synvilla

Du har all rätt att vara nöjd! Men jag rynkade lite på pannan när jag först tittade på flaskan och undrade vad den hade för konstig droppformad propp i ljusare blått... När jag sedan slet mina ögon från flaskan och tittade på bakgrunden slätade pannan ut sej och jag drog på munnen istället!
            [I]It's nice to be green[/I]

Comment

Jag har vid flera tillfällen sett svenska flaskor säljas ifrån USA, men inte ifrån
              England.

Undrar om det inte har med alla emigranter dit att göra, hade jag som Svensk
              eller Norsk ägt en sådan plunta och beslutat mig för att emigrera till USA, ja
              då hade pluntan fått följa med.

Comment

Håller med A.F.s resonemang. Självklart åkte pluntan med över om man var immigrant. Flaskan är jättebra och även om jag är lite avundsjuk så är det
                helt rätt att den hamnade hos pluntornas prins ! Grattis Lars K !
                Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Lars K ! Jag såg på annat håll här på forumet att du hade en sk kamera telefon. Så jag försökte sända dig en sak men det verkade tyvärr inte som det funkade. Jag får prova igen vid ett annat tillfälle. Jag känner inte så många med sådana telefoner och jag har lite gott och blandat i min telefon.
                  Men det mesta har ju inte någon större anknytning till antikt glas precis..
                  Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Ursprungligen postat av Gunilla
                    Du har all rätt att vara nöjd! Men jag rynkade lite på pannan när jag först tittade på flaskan och undrade vad den hade för konstig droppformad propp i ljusare blått... När jag sedan slet mina ögon från flaskan och tittade på bakgrunden slätade pannan ut sej och jag drog på munnen istället!
                    Vad häftigt det såg ut. Det tänkte jag inte på. Jag skulle säkerligen dragit öronen åt mig om den verkligen varit utrustad med en miniatyrplunta som propp

BJörn L
                    Pröva igen. Jag har också en del i min telefon som man knappast kan förevisa i möblerade rum

Comment

Kallins flaska gjorde att man blev "på nytt född". Kul med inte bara förvaringskärl.

Comment

Har bättre bild

Har nu använt mig av en rejäl luma (solen) och tagit ett lite bättre kort.
                        När man tittar på pluntan innomhus är den så mörkt blå att man inte ser igenom den. Utomhus i bra motljus ser man igenom den.
                        Bifogade filer
                        Last edited by Lars Kallin; 2005-10-21, 15:00.

Comment

Bara att gratulera Lars! Det är en mycket vacker plunta.

Comment

Working...
                          X