Ett egen händigt upphittat köks redskap mod ä. Höjd ca 16 cm. Har den en helt tidslös design eller går det att säga något om åldern ?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Potatis mos för länge sedan
Collapse
X
-
Dessa mosastötar är nog tämligen tidslösa. Har någonstans en snarlik som tillhört svärmor. Den använde hon på 1920-30-talet påstår hon. En gissning är att den säkerligen är från 1800-talet. Närmare går nog inte att tidsbestämma.Kul att den finns kvar annars är det denna typ av föremål som oftast försvunnit när redskapen inom hushållet utvecklades. Numera går det mesta via två hål i väggen.
-
Ingen tidlös design precis, måste varit opraktiskt att formligen krossa/mosa potatisen, känns fel att nästan mortla ner den. Dagens pärstampar, enkla med skaft och perforerad pressyta är det bästa enl. mitt tyckte. Göra mos med elvisp har jag aldrig förstått. Pärena ska stampas för hand så moset blir lite grovt och inte som puré.
Däremot tror jag Björns träredskap skulle lämpa sig för att t.ex danka vitkål. Det blir godare så när man t.ex har den till salladen eller ska ätas naturell.Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Hur gör man då?Ursprungligen postat av Äjth Visa inläggDäremot tror jag Björns träredskap skulle lämpa sig för att t.ex danka vitkål. Det blir godare så när man t.ex har den till salladen eller ska ätas naturell.
Comment
-
Dra av de stora kålbladen och skölj förstås sedan lägger du dem en och en och tar en bra dank och krossar utmed hela nervsystemet (låter mordiskt!) vätskan lösgörs när du krossar bladen och kålen smakar mer och blir inte så torr heller. Det doftar gott oxå. Sedan strilar du eller gör som du brukar till en vitkålssallad. Gott GottUrsprungligen postat av Kecke Visa inläggHur gör man då?Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
Comment