Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svepask

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Svepask

Nu har den kommit hem den blåa svepasken. Gillar sådant här men i ärlighetens namn kan jag ju inte så mycket. Den blå färgen är antagligtvis senare och inte orginal skulle jag tro. Vad tror ni om årtalet då, det imponerar ju om det skulle vara så, men jag vet inte om det passar in i stil och tillverkningssätt osv. Hoppas att få mycket tyckande och vetande om denna.
    Bifogade filer

Vilken vacker svepask. Varför tror Du inte på årtalet Var det 1844?
    Otroligt vackra skärningar. Är den i storleken som Leksands knäckebröd. I så fall har Du ju ett perfekt brödskrin. Om färgen vågar jag inte säga något men är det inte dalablå
    Lasse

Comment

Det står faktiskt 1644. Knäckebrödet får plats med råge, ca 38 cm i diameter. Färgen är väl mer åt ultramarin. Men som sagt skärningarna är riktigt trevliga.

Comment

OK Då kanske man kan undra. Var lite svårt att se årtalet, men den blir inte sämre för det.
        DG

Comment

Har en lite tydligare bild på årtalet. Slänger in en annan detaljbild på skärningar också.
          Bifogade filer

Comment

Mycket skuret var det. Både karv och udd och allt vad de olika snitten heter. Kanske lite för mycket enligt min smak men vacker är den. Färgen säkerligen sekundär. Åldern är svårare men både sveptekniken och metoderna att skära är mycket gamla. Är botten spikad eller träpluggad mot svepet. Tycker mig se en spik. Är väl inte så konstigt med spik då reparationer kan ha utförts. En synpunkt på årtal och övrigt skrivet är att det inte harmoniserar med det annars mycket välskurna. Förklaringen är säkert enkel då årtal och det övriga gjorts av annan person än den som gjort det övriga arbetet. Är tveksam till årtalet men tycker det inte har någon betydelse på en för övrigt välgjord svepask.

Comment

Du har rätt Ulferic att det finns lite lagningar och en och annan spik. Annars är det träplugg som dominerar fastsättningen. Har tagit en detaljbild på en av pluggen på locket. Det övriga skrivna på locket är "bomärken", skickar med en bild på dessa också.
              Bifogade filer

Comment

Tänkte precis göra ett tillägg att träpluggen syns på dina bilder. Tittade lite mer noggrant. På vissa ställen tycks det synas en annn färg under den blå. Något rödbrunt. Att fyrorna är felvända är kanske tecken på att det är ålder på asken. För dom är väl felvända? Om någon ville fejka så förmodar jag att man gjorde dom rättvända.
                Lägger man huvudet på sned så ser dom rättvända ut. Gäller att se texten på rätt sätt
                Last edited by Ulferic; 2008-02-17, 20:42.

Comment

De är felvända det är helt klart. Jag tror att bilderna ljugerlite vad gäller underliggande färg, det är nog solen som spelar spratt tillsammans med den skarpa blå färgen. jag ser inget spår av underliggande färg.

Comment

Tittade mest på den andra bilden där det ser ut att synas en annan färg. Men det är säkert ett spratt och du har asken i handen. Inte för att det har någon betydelse egentligen. Men är botten utanpåliggande eller infalsad. Finns en uppfattning om att man kan se på hur botten är fastsatt kan se om den är gjord i södra eller norra Sverige. Kommer inte ihåg vilket just nu men skall kolla i en bok jag har. Infalsad är väl inte riktigt rätt ord men jag tror du förstår vad jag menar.

Comment

Vi får väl säga utanpåliggande.
                      Bifogade filer

Comment

Kan det vara så att alla märken egentligen är bomärken?
                        Det du menar är 1 i 1644 verkar ha en prick över sig? 4orna verkar ha en bra och enkelskuren "bomärkesform", speciellt om man tänker att de är rättvända mot lockets centrum. 6:an blir mera som en stiliserad fisk?
                        Gud gjorde några perfekta huvuden,
                        resten satte han hår på.

Comment

Tror du jag är helt fel ute E.B.?
                          Själv tycker jag det är en god teori.
                          resten satte han hår på.

Comment

Teorin är väl inte alls dum Sladden. Jag vet för lite om bomärken för att ens tro i det här fallet. Vad skulle bomärkena stå för då i detta fall? Det känns i varje fall som om de är gjorda samtidigt.

Comment

Kan inte heller något speciellt om bomärken. De var väl en ägarsymbol använd av människor som inte kunde skrivspråk. Märkena behövde väl också vara enkla att karva in, för mycket snirklar var väl svårt att skapa.
                              Hursomhelst så är det en mycket fin ask, jag hoppas du forskar vidare så vi får veta mera bestämt om åldern.
                              resten satte han hår på.

Comment

Working...
                              X