En i mitt tycke charmig låda med lock. Drickamålningen tillkommen senare än bygget förmodar jag. Små märlor ist. f. gångjärn. Visst må man kalla detta allmoge?? säger jag som intet vet om detta ämne.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Riktigt hemmasnickeri
Collapse
X
-
Som sagt enkelt och flädfritt. Lite brälappar och färg så har vi gjort oss en låda som farbror Frej skulle sagt. Det mest spännande med skrinet är det som står i botten. Utan det ett vanligt, tämligen intetsägande föremål. Just texten gör att det blir mycket mer spännande och framförallt mer intressant för oss allmogefrälsta. Har du visat A får du visa B också Äjth. Texten alltså.
-
Tänkte; ska ni aldrig fråga
Det står inuti asken: Inga Cajsa Johansdotter Elofstorp Landbogården 1870.
Var i geografin vi befinner oss är inte lätt att veta. Skrinet inhandlades vid Vänerns södra strand.Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Det var ju lustigt!! att det borde komma från där jag bor, jag åkte ända till Vänersborg och handlade det
Det är inte herrens vägar som äro outgrundliga, det är människans. Tack ulferic, blir det golf idag? 
Fick blodad tand av skrinet och fann ett i ek med smidda gångjärn och låsbleck, igår på en loppisvända. Tyvärr har det inga noteringar på sig.
Små saker man kan öppna och förvara saker i har jag alltid tyckt om, dosor, knivslidor, lockaskar, kaffeburkar, allt lagom smått och som kan användas som förvaring. Gårdagens inköp är inredd med ett litet extra fack, det är tilltalande. Asken på bilden förvarar jag småpengar i nu.Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Nej samlartrollet. Ditt skrin är ett syskrin, antagligen från 30-talet (finns skrin som har annan datering, men är det yngre kurbitsar brukar de ha bjärtare färger, och äldre skrin brukar ha sirligare jugendinspirerat måleri. Dessutom är större delen tillverkade just på 30-talet. Måleriet är kopiering av Rättviksmåleri såsom det såg ut omkring 1800.
Syskrinet kan nog med stor chans vara tillverkat vid någon snickerifabrik i Dalarna, men måste inte det.
Comment
Comment