Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svepask modell Ä

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Svepask modell Ä

Hittade denna sida av en slump och har under flera timmar ögnat igenom många trevliga inlägg - och bilder! Vilka sköna prylar en del har! Som samlare och auktionsbesökare sedan barnsben har även jag samlat på mig en del under åren - även om man helt klart ligger i lä jämfört med många här. Hur som helst tycker jag det är roligt att försöka lära sig mer om de saker man har - eller trånar efter. Och här verkar ju finnas experter på många olika områden, så det är väl bara att fråga?

Har hört att svepasken som företeelse lär ha mycket gamla anor. Men hur daterar man dem?? Finns det några knep? Är det någon här som skulle vilja ge lite synpunkter på denna ...? Ø 13 cm, höjd 9 cm. Skööön patina!!
    Bifogade filer

Den var inte illa Viking. Hinner inte skriva något just nu. Andra hinner säkert emellan. Just nu är det golf som gäller hela dagarna.

Comment

Sveptekniken kan spåras ända ned till järnåldern. Finns lite olika sätt att ungefär se var i landet dom är gjorda. I norra och mellersta Sverige var svepet oftast av björk eller asp. I södra Sverige av bok eller ek. Har för mig att man även hur botten är infästad kan se var dom är gjorda. I alla fall skiljer det tydligen i norra och södra Sverige. Även genom att titta på hur svepet är fastsatt(rottågor) går det att avgöra var den ungefär är gjord. Är väl inget för oss lekmän att försöka förstå men kan vara av intresse ändå. Finns det ingen märkning i botten på din ask Viking. Bomärke eller liknande. I mitt tycke är asken lite överdekorerad. Ålder? Svårt att säga.

Comment

Ulferic: Hur gick det med golfen? - detta primitiva jordbruk som är nästan lika vanebildande som samlandet.

Är MYCKET osäker på träslag ... en vild gissning skulle vara furu i botten och lock samt björk? i svepet. Bifogar någar bilder om det kan bistå expertisen. När jag tittar lite närmare noterar jag att lock- och bottenskivorna är skurna/huggna (ej hyvlade) och har en vågig yta. De fåtal gamla spikar som sitter kvar förefaller mig vara från en senare lagning? ... men det vågar jag dock inte ta gift på.

Nu skall vi se om jag kan få med några bilder också ...
        Bifogade filer

Comment

Hej!!!! Vilken underbar Svepask!

Comment

Hej!
            Vilken härlig ask och vilken fin patina den har. Utan tvekan är den gammal men hur gammal är svårt at säga. Troligtvis 1700-tal eller möjligtvis tidigt 1800-tal. Asken är rikt dekorerad med olika skärningar. Man hade en skaparglädje och ville ofta dekorera så mycket det gick. Så jag tycker inte den är överdekorerad. Sen när det blev vanligare att man målade föremålen blev skärningaran färre. Naturligtvis skiljer detta sig från region till region. Men din ask är fin och jag gillar den skarpt men det är väll för att jag är allmogefantast, speciellt klappar mitt hjärta för just askar och skrin.

Comment

Working...
            X