Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rundgång.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Rundgång.

Var inne på en loppis i göteborgstrakten. På golvet stod en spinnrock som var näst intill vrak. Däermot satt ett linfäste på rocken och det såg bra ut. Priset på spinnrocken var 75 kronor. Frågade om det gick bra att bara få köpa linfästet. De ville naturligtvis bli av med hela spinnrocken. Var inte mycket annat än att köpa eländet. Väl ute på gatan igen såg jag att det stod inlämning på en skylt och en pil som visade runt hörnet. Tog bort fästet och gick runt hörnet och lämnade in spinnrocken. Den som tog emot godset tackade för gåvan men såg lite frågande ut. Kände förmodligen igen rishögen. Vet inte vad priset på spinnrocken är nu men antar att de satte 75 kronor som pris. Alla nöjda och belåtna hoppas jag.
    Bifogade filer

Ja, det ser bra ut! Det kanske blir en egen tråd med sländor, linfästen och rockblad?

Comment

Har genom åren köpt en del saker som har med lin och ull att göra. Som sagt Peter en tråd om saker som har med dessa sysslor att göra kanske vore på sin plats. Hoppas någon börjar. Själv hänger jag naturligtvis på.

Comment

Vilket fint rockhuvud! Jag har två som någon "snyggat upp" med förskräckliga färger och jag frågar mig om det är möjligt att få bort detta och gärna bibehålla eventuell patina som kan finnas under?
        Bifogade filer

Comment

Dina var snäppet bättre än den jag har. Nackdelen är ju färgen. Ser ut att vara lackfärg. All kemisk rengöring gör trärent. Att med hjälp av lagom slö kniv skrapa bort färgen på dom blir inte lätt med alla skärningar och svåråtkomliga ställen. Att de ofta var bemålade vet du men kanske inte med så här grälla färger. Det går kanske att lyfta färgen på något ställe för att se om det finns någon ursprunglig bemålning.

Comment

Nog anser jag att Ditt rockhuvud är inte ett utan flera snäpp bättre och med en underbar patina men jag får hålla tillgodo med vad jag har. Skulle dock ge en slant för om de såg ut som Ditt rockhuvud.

Comment

Det kanske är bättre skit på min än det är på dina gello. Skulle dina vara i orginalskick så är dom bra mycket bättre än den jag har. Gillar framförallt den övre med sin spirform. Ofta var dom målade i klara färger men dina kanske är lite för mycket.

Comment

Working...
              X