Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ölgås

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• ölgås

Så vad säger ni om den här? Jag är ju så dålig på allmoge. Är typiskt inne på 1900-talsdesign.

Ölgåsen är djupare än vad det ser ut på bilden. Spår av påmålning finns av blommönster.
    Bifogade filer

Har sådana här täljda träbitar något värde?

Comment

Läste i en Hem & Antikt om en samlare som betalat 10 000:- för en jämtländsk ölgås från tidigt 1800-tal. Kan inget om skillnader i priser beroende på hur gamla och varifrån de kommer.
      Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Comment

Trevlig, den ser ut att vara äldre samtidigt som den har en snitsig design, kommer faktiskt att tänka på J.M när jag ser den. Antar att du har ngn av hans gäss. Vid rätt ålder och patina, storlek går priserna iväg rätt så bra som Samlartrollet nämner.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Såg gåsen och trodde J.M. visste arr det var namnen J.M: som gjort den. Är inte riktigt samma finisch som J.M: saker. Nog skulle det täcka till att köpa en eller annan sak av J.M. Samlare av J.M: som du är.

Comment

När det gäller finish går den här inte att jämföra med JM. Här är det dessutom "tuggmärken" efter den som väl använt den att dricka ur.

Funderar på att sälja den. En annan har ju inte hamnat i allmogeträsket än :-) Skulle någon ha några Mattsson att byta mot vore det ju topp. Men det kan man väl inte hoppas på kanske.... :-)

Comment

En av anledningarna till att jag en gång i tiden införskaffade den var just att JM hade gamla ölgåsar som inspirationskälla till sina ölgäss. De tidiga han gjorde ser man detta tydligt.

Comment

Införskaffandet var så att säga i studiesyfte, inte som något intresse för allmogepryttlar

Comment

Då såg gåsen inte så galen ut i mina ögon då. Synd att jag inte har ngt att byta med. Gåsen är riktigt fin, förresten är jag ju inte heller ngn allmogegroda, har nog inte en enda sådan sak.
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Working...
                  X